Het Roemeense budgetmerk Dacia en het Russische budgetmerk Lada slaan de handen in elkaar om samen auto's te gaan bouwen op een gezamenlijk platform. De beslissing past in een grotere strategie van moedermerk Renault en zorgt er voor dat er na bijna 50 jaar een gloednieuwe Lada Niva zal verschijnen.
Dat Dacia een succesverhaal is voor Renault, dat moeten we je niet meer vertellen. Het Frans concern wil nu een stukje van dat Dacia-succes laten doorsijpelen naar Lada, eveneens een dochtermerk van Renault. Begin dit jaar stelde Renault Dennis Le Vot aan als overkoepelende CEO voor beide merken, ondertussen wordt duidelijk hoe beide merken gaan samen werken.
CMF-B all the things!
Het sleutelwoord in die samenwerking is zoals wel vaker "synergieën". Want hoewel een deel van de Renault Group, rijdt Lada momenteel nog wat op haar eigen pad. Daar moet spoedig verandering in komen. Te beginnen met het overdragen van het CMF-B-platform richting Lada. Dat platform wordt momenteel al gebruikt voor de nieuwe generatie Dacia Logan en Sandero maar evengoed voor de Renault Clio. Daarnaast wil ook Dacia op de globale markt enkel nog maar dat CMF-B-platform gaan gebruiken. De huidige Duster staat bijvoorbeeld nog op een platform dat al in 2002 op de markt verscheen.
Het resultaat is dat Dacia en Lada het gezamenlijk aantal platformen kunnen terugbrengen van 4 naar 1 en van 18 carrosserietypes af kunnen slanken naar 11. Op jaarbasis willen Dacia en Lada gezamenlijk meer dan 1 miljoen auto's bouwen op dat nieuwe CMF-B-platform. Dat zijn, moest je het niet door hebben, veel auto's. Voor Lada betekent dat alleszins dat er binnenkort afscheid zal genomen worden van de huidige Niva die al sinds eind jaren 70 op de markt is. In 2024 moet de nagelnieuwe Niva klaar zijn. Hoewel CEO Dennis Le Vot spreekt van het verkennen van nieuwe markten met Lada, is het niet geheel duidelijk of Lada ook hier zal terugkeren als budgetmerk.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden