Een nieuwe generatie 2 Reeks Coupé zit klaar in de pijplijn bij BMW. In tegenstelling tot broertje 1 Reeks zal die niet overstappen naar voorwielaandrijving maar zijn achterwielaangedreven chassis behouden. Met plaagstoten van de M240i-uitvoering maakt het merk uit München ons alvast warm.
Er was lang een debat over de aandrijving van de nieuwe generatie 2 Reeks Coupe (en cabrio). Want de boekhouding bij BMW had natuurlijk maar al te graag dat die het UKL-platform van pakweg de X1, 1 Reeks en Mini over zou nemen. Voorwielaangedreven... maar wel klaar voor elektrificatie. Met de eerste info over de nieuwe generatie is het officieel duidelijk dat BMW vasthoudt aan het huidige platform van de 2 Reeks. Daardoor achterwielaandrijving én plaats voor een potige zes-in-lijn.
xDrive
De eerste info van de M240i moet toekomstige klanten alvast warm maken. Die strafste uitvoering tot de komst van de M2 doet het alvast met de gekende 3-liter zes-in-lijn van het Duitse merk. In de nieuwe generatie goed voor 374 pk die via een 8-trapsautomaat naar de vier wielen mag gestuurd worden. Inderdaad, de M240i gaat standaard door het leven als M204i xDrive. Of het dan niet knullig is dat BMW al die moeite heeft gedaan om toch voor het achterwielaangedreven chassis te kiezen? Niet helemaal. Want zonder dat chassis was er geen plaats geweest voor de zes-in-lijn. Kiezen en verliezen dus.
Voorts blijft BMW trouwens karig met informatie. Buiten een rist foto's van een afgeplakt exemplaar krijgen we verder te horen dat de 2 Reeks dit najaar de verkoop in moet gaan. De M2? Daar bestaat momenteel nog wat onduidelijkheid over. De geruchten in de wandelgangen spreken over ten vroegste 2023.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 9 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 13 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 15 uur geleden