Bandengigant Michelin heeft met haar Empreinte project te kennen gegeven dat het tegen 2030 wil dat 40% van de grondstoffen die het gebruikt voor productie recycleerbaar zijn óf bestaan uit gerecycleerd materiaal. Met het Franse chemiebedrijf Carbios heeft Michelin nu een manier gevonden om banden te maken van... plastic flessen.
Sinds de jaren 70 is ons leven een stuk makkelijker geworden met de uitvinding van de petfles. Echter, met grote vernieuwing komt ook grote verantwoordelijkheid. En de petfles wordt er steeds vaker van beticht een groot deel van de jaarlijkse afvalberg te veroorzaken. Want het extreem duurzame materiaal is net door zijn duurzaamheid niet makkelijk af te breken of te recycleren. Toch komt daar stilaan verandering in. Iets dat ook Michelin niet ontgaan is.
EMPREINTE
De Franse bandenfabrikant heeft dit jaar namelijk haar Empreinte project uit de doeken gedaan. Daarmee wil het haar ecologische voetafdruk de komende jaren fors verlagen. De eerste grote stap moet genomen zijn tegen 2030, door grondstoffen te gebruiken die voor 40% recycleerbaar zijn of bestaan uit gerecycleerd materiaal. Tegen 2050 moet elke autoband van Michelin voor 100% recycleerbaar zijn. Om dat doel te behalen wordt er onnoemelijk veel geld in R&D gestopt. Via een samenwerking met het Franse chemiebedrijf Carbios lijkt een eerste grote stap gezet te zijn. Van PET naar Pilot Sport!
Carbios is namelijk al langer bezig met het extraheren van een sterk polyester uit petflessen dat voor andere doeleinden kan gebruikt worden. We gaan je niet vervelen met het uitermate technische proces (dat via een enzym PET kan de-polymeriseren tot een mengsel van monomeren), wel willen we het hebben over het resultaat. Want in theorie kunnen hierdoor miljoenen petflessen hergebruikt worden om te dienen als een polyester dat gebruikt wordt om banden te verstevigen. Meer nog, volgens Michelin is het polyester uit petflessen even sterk als het polyester dat ze nu nog gebruiken als restproduct van de olie-industrie.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 7 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 23 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden