Volkswagen heeft halfweg de levenscyclus een opfriskuur voorzien voor de Polo. Waar we bij de facelift van de vorige generatie nog moesten gaan zoeken naar de verschillen, zijn de voor en na versies nu duidelijk te onderscheiden.
Normaalgezien zat er een non-publicatie embargo tot morgen op de info over de Volkswagen Polo facelift maar omdat er vandaag een aantal beelden online lekten, besloot Volkswagen dat alle info dan maar gepubliceerd mag worden. Here we go!
Het begint al aan de buitenzijde, waar de LED-strip onder de koplampen tegenwoordig wordt doorgetrokken tot aan het VW-logo midden op de neus, net zoals bij de Golf en de Arteon dus. Aan de zijkanten zet Volkswagen een streepje extra om de koplamp te vullen. Uiteraard hoort er een nieuwe bumper bij waarin de trapeziumvormige mistlampen vervangen zijn door ronde exemplaren die nu achter een chrome grilletje zitten. De achterlichten bestaan ook uit LED-units en lopen tegenwoordig door in de kofferklep. Dat moet zowat de eerste keer zijn in de geschiedenis van de Polo. Ook hier krijgt de bumper een frisser design, al blijven logo en nummerplaathouder wel gewoon op dezelfde plaats zitten.
digital boost binnenin
De Volkswagen Polo krijgt een digitale injectie in het interieur. Daar biedt Volkswagen nu standaard de Virtual Cockpit aan, verscholen achter een hertekend stuurwiel. Het vernieuwde infotainmentsysteem met standaard 6,5 inch scherm of optioneel 8,0 of 9,2 inch scherm ken je al uit andere modellen kan je desgewenst connecteren met de online control unit via eSim en App Connect Wireless, al hangt dat af van de gekozen opties. Wie voor Climatronic kiest kan deze instellen via het touchscreen net als bij zijn grote broers.
Ook op veiligheidsvlak biedt Volkswagen wat dingen tegenwoordig als standaard aan, zoals Lane Assist. IQ.Drive Travel Assist is dan weer optioneel en omvat naast de Lane Assist ook Adaptive Cruise Control. Wie voor de Travel Assist kiest, krijgt ook drukgevoelige pads op het stuurwiel die registeren of het stuurwiel wel vastgehouden wordt tijdens het rijden, nodig voor het niveau 2 van autonoom rijden. Verder staat ook Rear Traffic Alert op de optielijst en krijgt de gefacelifte Polo nog de beschikking over het City Emergency Braking System, Post Collision Braking System en Park Assist.
Geen diesel meer
Net als bij de Seat Ibiza verdwijnt bij de Volkswagen Polo de diesel uit het aanbod. Kopers kunnen nog kiezen tussen de 1.0 atmosferische benzinemotor met 80, of de 1.0 TSI met 95 of 110 pk, de middelste krijgt de DSG-7 automaat als optie, de laatste neemt die standaard mee. Ook is er nog altijd de 1.0 TGI met 90 pk en CNG-voeding.
gti op de planning
Bij het oplijsten van de uitrustingsniveau's maakt Volkswagen niet alleen gewag van de 'Life', 'Style' en 'R-Line' niveau's maar wordt ook al de GTI aangestipt. Die zou er deze zomer aan komen. Of het om een nieuwe motorisatie gaat of toch om een uitrustingsniveau zoals destijds bij de Golf IV wordt uit de info van Volkswagen nog niet duidelijk.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden