Het dilemma van vandaag is puur hypothetisch. Ten eerste omdat je met de prijskaartjes moet mikken op het winnen van EuroMillions. Ten tweede omdat de productie van beide modellen hartstikke uitverkocht is.
Zoals bijna altijd het geval is bij dit soort auto’s, is het aantal exemplaren beperkt en is de volledige oplage besproken voor ze goed en wel zijn voorgesteld. Dat was het geval voor de Porsche 911 GT2 RS, die in 2017 werd voorgesteld en waarvan er 1.000 stuks zijn gebouwd. Reken maar dat dit ook het geval zal zijn voor de Mercedes-AMG GT Black Series. Die heeft nog niets prijsgegeven over productieaantallen, maar er wordt gefluisterd dat de productie beperkt is in de tijd, niet in aantallen. Desondanks laat de Belgische importeur tussen de regels verstaan dat de exemplaren voor België al besproken zijn.
Dergelijke auto’s worden dus voer voor speculanten en verzamelaars, en zien hun waarde amper dalen, integendeel. Met een prijskaartje van 297.707 euro was de Porsche 911 GT2 RS geen koopje, maar de Mercedes-AMG GT Black Series blijkt dat evenmin. In ons land kost hij 297.500 euro, exclusief btw. Tel daar nog de vereiste 21 procent bij, en je komt uit op 359.975 euro.
Cijferbattle
Wat je daarvoor in ruil krijgt? Bij Porsche een 3,8 liter grote flat six helemaal achterin, die dankzij twee turbo’s goed is voor 700 pk en 750 Nm. Het vermogen gaat via een PDK-bak naar de achterwielen, en een doorgedreven dieetkuur zorgt voor een gewicht van 1.470 kilogram. Sprintcijfers? 0-100 km/u neemt 2,8 seconden in beslag, de topsnelheid ligt op 340 km/u. Een optioneel Weissach-pakket schaafde met behulp van magnesium, titanium en carbon nog enkele kilo’s extra weg.
De AMG stopt zijn motor voorin, en voegt cilinders toe. Diens 4.0 V8 telt eveneens twee turbo’s, en produceert 730 pk en 800 Nm. Ook hij gebruikt een zeventraps met dubbele koppeling, de AMG Speedshift, om dat vermogen naar de achterwielen te brengen. En de Black Series krijgt eveneens een doorgedreven dieetkuur, al houdt Affalterbach het totale gewicht geheim. Alleszins liggen de sprintcijfers fractioneel hoger: 0-100 km/u duurt 3,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 325 km/u. Ook hier is de aerodynamica adaptief en een trackpakket optioneel, zij het minder gewichtbesparend dan bij de Porsche.
Welke exclusieve tracktool mag het voor jullie zijn: de Porsche 911 GT2 RS of de Mercedes-AMG GT Black Series?
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden