In India heeft Hyundai een nieuwe variant van zijn Intelligent Manual Transmission aangekondigd. Concreet gaat het om een manuele versnellingsbak met een koppeling die volledig automatisch bediend wordt, dus zonder pedaal. De technologie debuteert op de Venue, een compacte SUV die bij ons niet wordt verkocht.
De iMT-technologie, zoals Hyundai het noemt, heeft verschillende uitwerkingen. Bij ons is het in de i20 bijvoorbeeld een manier om de auto te laten coasten wanneer je de motor niet belast, in India is het een manuele versnellingsbak die het zonder koppelingspedaal stelt.
Schakelen doe je nog steeds klassiek met de pook, maar in plaats van een koppelingspedaal moeten sensoren je intentie registreren om van versnelling te veranderen. In een mum van tijd wordt er dan ontkoppeld, zodat je kunt schakelen en de koppeling weer kan sluiten. Er zou bovendien een soort beveiliging op zitten zodat de koppeling niet sluit wanneer je bijvoorbeeld van zesde naar tweede schakelt.
Lange lijst
Voorlopig lijkt deze interpretatie van de iMT-technologie alleen voorbehouden voor de markt in India. Geen slechte zet, zo lijkt ons, want in het verleden zijn er al heel wat constructeurs die zoiets hebben geprobeerd, en nadien die ambitie weer hebben opgeborgen.
Zo had de eerste generatie Mercedes A-Klasse een uitvoering met ACS, oftewel Automatic Clutch System. Ook hier registreerden sensoren het lossen van het gas en de intentie om van verzet te wisselen, zodat een elektromotor razendsnel de koppeling bediende. Ook Saab introduceerde een gelijkaardig systeem op de 900, Sensonic, om het niet veel later alweer af te voeren.
En het lijstje gaat eigenlijk door: in de jaren 90 experimenteerde Volkswagen in zijn Golf III met de Ecomatic met een gelijkaardig systeem, de eerste Renault Twingo deed dat met de Easy, en er zijn wellicht nog enkele voorbeelden die aan onze aandacht ontsnappen. Benieuwd of de iMT in de Hyundai Venue een lang leven beschoren is...
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 5 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 9 uur geleden