Nu Volkswagen in Duitsland verplicht is om klanten met een sjoemeldiesel terug te betalen, zet het Belgische Test Aankoop druk op een lokaal vonnis. Test Aankoop ziet geen verschil tussen een Duitse en een Belgische VW-bestuurder en dringt aan op een snelle vergoeding voor de Belgische consumenten. Een vergoeding die vlot enkel duizenden euro's bedraagt.
Na een gigantische schadevergoeding in de Verenigde Staten lijkt het er op dat Volkswagen nog niet klaar is met haar verontschuldigingstoer. Die lijkt nu neergestreken in West-Europa. Met dank aan een vonnis van het Duitse Bundesgerichtshof op 25 mei dit jaar. Dat vonnis stelde namelijk dat Volkswagen verplicht wordt om eigenaars met een sjoemeldiesel te vergoeden én zelfs tegen betaling de auto terug over te nemen. Die vergoeding bedraagt in Duitsland 6.500 euro, voor de overname wordt zelfs de totale aankoopprijs (max 31.490 euro) minus een bedrag voor het aantal gereden kilometers betaald.
Nu is het aan ons!
Test Aankoop wil die beslissing van het Bundesgerichtshof gebruiken als drukkingsmiddel om ook in België dezelfde voorwaarden af te dwingen. Het ziet tenslotte geen verschil tussen Duitse en Belgische Volkswagen-rijders. Ter opfrissing: al in 2016 riep Test Aankoop een groepsvordering uit waarin de consumentenorganisatie stelt dat Volkswagen het totale bedrag voor de aankoop van het voertuig moet terugbetalen zonder enige verplichting van teruggave. Hoewel deze eis hoogstwaarschijnlijk wat té extreem is, lijkt de kans steeds realistischer dat er toch een vorm van compensatie uit zal gesproken worden.
België zou echter niet België zijn moest er geen addertje onder het gras zitten. Het Belgische gerecht is zo onderbemand, dat er pas op 14 en 15 februari 2022 pleidooien plaats zullen vinden, zo maar even 8 jaar na de eerste oproep tot vergoeding.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden