RIP Optima: Kia haalt de D-segmenter niet meer naar Europa

Kia Optima Europa hybride K5

Kia geeft dan toch geen opvolging aan de Optima. In thuisland Zuid-Korea is de nieuwe generatie al voorgesteld, maar die komt niet naar Europa. Te sterke concurrentie in een krimpend segment en een uitblijvende vraag doen hem de das om.

“Het draait om de marktvraag en die is er niet, zo stellen we vast”, zegt de COO van Kia Motors Europe, Emilio Herrera, aan onze Nederlandse collega’s van Autovisie. “De Optima komt uit in een bijzonder competitief segment dat wordt gedomineerd door de Duitse premiummerken”, aldus Herrera. “Moeten we in dat segment nog actief zijn als het al jaren stabiel is en zelfs lichtjes krimpt?”

Ondanks een breakversie die speciaal voor de Europese markt ontwikkeld werd en de aanwezigheid van een plug-inhybride in het motorgamma, slaagde de Kia Optima er bij ons nooit echt in om potten te breken. Bovendien is dat vermaledijde D-segment vandaag een moeilijk segment voor massaconstructeurs: de Hyundai i40 loopt net als de Renault Talisman op zijn laatste benen, en de Peugeot 508 wisselde het geweer van schouder en ging voor coupélooks. Alleen de VW Passat en Skoda Superb weten nog enigszins stand te houden.

Kia Optima Europa hybride K5

In plaats daarvan wil Kia meer inzetten op SUV’s, zo weet Autovisie. Enkele maanden geleden haalden de Koreanen het doek van de Sorento, een grote SUV die eveneens in het D-segment uitkomt maar die wel meer klanten weet te overhalen dan de Optima. Dat betekent dat we deze Kia K5, zoals hij in thuisland Zuid-Korea heet, niet op onze Europese wegen zullen zien opduiken. Al weet je natuurlijk nooit of die K5 een interessante hybride of elektrische variant krijgt...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws