Lexus neemt über-coupé LC onder handen voor 2020. Met de obligatoire nieuwe lakkleuren maar ook gewichtsverlies en aangepaste mechaniek. Het verder fijn schaven van een ruwe diamant zeg maar.
De Lexus LC is zonder twijfel een ruwe diamant. Een dijk van een coupé die het moeilijk heeft om een vuist te maken tegen rivalen zoals de BMW 8 Reeks, Mercedes S-Klasse en Porsche 911. Simpelweg omdat klanten zo verdomd merkgebonden zijn. Voor 2020 geeft Lexus de LC extra strijdwapens mee. Of die de Japanner een streepje voor geven?
Groen-Oranje
Laat ons alvast starten met de obligatoire visuele updates. Gezien het hier niet om een facelift gaat blijven die relatief beperkt. Er vallen 2 nieuwe kleuren te rapen - Cadmium Orange en Nori Green Pearl. Daarnaast worden de velgen desgewenst opgefrist met een donkerder tintje. Subtiel werk, zullen we maar zeggen.
Idem voor de binnenzijde, want daar is er sprake van een nieuwe Flare Red kleurstelling die het Rioja Red vervangt. Het knalwitte lederen interieur verdwijnt van de internationale optielijst. Al was die überhaupt niet bij ons beschikbaar.
Dieetkuur
Met meer dan 1.9 ton op de weegschaal schuift de LC zich eerder naar voren als een GT, dan als een lichtgewicht sportwagen. Toch vonden ze bij Lexus dat de LC even op dieet mocht. Het resultaat is een besparing van 10 kilogram. Niet genoeg om de LC onder die 1.9 ton te brengen máár de besparing gebeurde wel aan de ophanging, wat een positief effect op het rijgedrag moet hebben.
Specifiek worden er voortaan aluminium ophangingspunten gebruikt, holle stabilisatorstangen en aangepaste veren. De 21-duims velgen achteraan werden ook een streepje lichter. Met die nieuwe set-up besloten de ingenieurs ook nog eens kritisch te kijken naar de elektrische dempers vooraan en de manier hoe de dempers achteraan reageren op het stuurgevoel. Het resultaat zou een natuurlijker stuurgedrag moeten zijn.
Slimmere software
De software, die kreeg ook een overhaul. Zo voegde Lexus haar actieve bochtenassistent toe (ACA) aan de LC. Die remt subtiel het binnenste wiel af tijdens bochtenwerk om de coupé strakker de bocht door te helpen. De versnellingsbak van de V8-variant (LC 500) werd getweaked zodat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de 10 (!) versnellingen.
Bij de hybride-versie met V6 (LC 500h) werd het terugschakelen aangepast zodat de versnellingsbak terug naar tweede in plaats van derde schakelt bij haarspeldbochten om een straffere acceleratie uit de bocht te garanderen. Tenslotte prijkt er naast Apple Carplay voortaan ook Android Auto op het infotainmentscherm.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden