Opel-CEO Michael Lohscheller mag zich op de borst kloppen. Opel streef af op een winstmarge die het pas in 2026 had verwacht. Maar dat betekent niet dat Lohscheller op zijn lauweren kan rusten.
In een interview met Automotive News Europe blikt Lohscheller tevreden terug op de hectische pre- en post-overnameperiode door PSA. “We hadden concrete doelstellingen met het PACE-plan in 2017”, zegt de Opel-CEO. “Het feit dat we op schema zitten voor het winstaspect ervan – en dat we zelfs beter willen doen – is niet alleen goed voor onze geloofwaardigheid naar de buitenwereld, maar ook binnen de PSA-groep.”
Opel mikte aanvankelijk op een winstmarge van 6 procent tegen 2026. Het ziet ernaar uit dat het merk die doelstelling dit jaar al haalt. “Na twee decennia van non-stop herstructureringen door verschillende namen en verschillende managementteams hebben we onszelf volledig in vraag gesteld en Opel helemaal opnieuw uitgevonden.” Daardoor is Lohscheller erin geslaagd om de vaste kosten met 28 procent te doen afnemen.
Minder modellen, meer winst
Maar daar stopt het niet: de productiekosten in Rüsselsheim liggen hoger dan in andere PSA-fabrieken. “Daar moeten we de complexiteit inderdaad nog wegwerken. We verwachten veel van de volgende Astra, die vanaf 2021 op een PSA-platform gebouwd zal worden, en van de volgende Insignia. Onze modellen waren vroeger te complex en te uitgebreid. Nu willen we de focus op een paar modellen en hun winstgevendheid verhogen. Dat wordt, samen met de nieuwe CO2-regelgeving, de focus de komende jaren.”
Over de volgende Insignia wou Lohscheller het volgende kwijt: “Je mag er niet van uitgaan dat die dezelfde vorm krijgt (een grote sedan en een grote break, nvdr.) als nu. Maar het wordt ook geen grote SUV. Daar is niet genoeg volume voor. Dergelijke SUV’s zijn bovendien niet praktisch en stoten op steeds meer weerstand.” De CEO is best tevreden met het huidige SUV-aanbod, al worden de volgende Mokka X en Crossland X in de toekomst verder uit elkaar gepositioneerd.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 14 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden