Nissan vernieuwt de grootvader van het crossover-segment grondig en zet daarbij nieuwe maatstaven neer. De nieuwe Qashqai krijgt zijn wereldpremière hier bij ons in Brussel.
Het uiterlijk van de nieuwe Qashqai bouwt verder op het beproefde recept. Onder de volledig hertekende lijnen - waar we trouwens grote fan van zijn - zien we met een scheef oog nog de vertrouwde, gedurfdere, crossover van 2007. De nieuwe Qashqai mag er dan wel dynamischer uitzien met zijn V-neus, gedurfder is hij alvast niet.
Eerder testten wij de nieuwe Qashqai nog in al zijn motorisaties en uitvoeringen..
Ook door het interieur waaide een frisse wind die onder andere betere materiaalkeuzes met zich meebracht. Het lelijke (doch zachtere) plastiek is nog steeds aanwezig maar grote oppervlakken worden gelukkig gebroken door inleglijsten of door de ventilatiemonden. Tussen de tellers zien we een compleet nieuw 5" TFT scherm maar ook het 7" navigatiesysteem kreeg een update met de nieuwste versie van Nissan's Connect.
Motorenpallet
Belangrijke nieuwigheid onder de motorkap is de 1.2 benzinemotor die we tegenwoordig ook al kunnen terugvinden in een handjevol Renaults. Deze staat naast de nieuwe 1.6 dCi en - omdat Nissan hem nog niet wil opgeven - de oude 1.5 dCi. Tot de komst van de 150 pk sterke 1.6 DIG-T volgende zomer staat de 1.6 dCi bovenaan het gamma met 130 pk. Deze heeft op papier slechts 4,4 liter per 100 km nodig in de manuele voorwielaangedreven uitvoering. Wil je echter het minste co2 uitstoten van al je vrienden, dan kan je best voor de oude 1.5 dCi (110 pk) gaan die nog maar 99 gram per kilometer de lucht in zwiert tegenover de 115 van de sterkere 1.6.
Prijzen
De goedkoopste Qashqai heb je voor € 20.990, dan ga je naar huis met een 1.2 DIG-T (115 pk) in de Visia uitvoering. Dieselen kan je vanaf de 1.5 dCi (110 pk) met € 23.190. Op dieselvlak raden we echter de nieuwere 1.6 dCi aan - vanaf € 26.890 - die met een beter rijgedrag en een extra 20 pk kop en nek boven de oudere 1.5 uitsteekt.
Eerder konden wij de nieuwe Qashqai al aan de tand voelen in de Spaanse hoofdstad Madrid, lees hier onze rij-impressie.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden