De Mercedes C-Klasse zit in het nieuw, en die krijgt voor het eerst gezelschap van een stoere All-Terrain-versie. Reken dus op meer bodemvrijheid, standaard vierwielaandrijving en uiteraard de nodige ruige bumperbekleding. Of dat de C-Klasse Break nog completer maakt?
Zit je graag wat hoger, maar kunnen al die crossovers en SUV’s je gestolen worden? Dan kan je niet stoerder zitten dan in een terreinbreak. Voor zo’n apparaat kan je al sinds jaar en dag terecht bij Subaru, Volvo of Audi, maar ook Mercedes-Benz voegde zichzelf een aantal jaar geleden aan dat rijtje toe met de E-Klasse All-Terrain. Met de komst van een nieuwe generatie C-Klasse trekken ze die lijn nu door naar onder, waardoor ook de iets compactere break voortaan een verhogingssetje in de catalogus krijgt.
Stoer vanbuiten, bekend vanbinnen
Die 4 centimeter hogere ophanging is natuurlijk niet het enige waar je zo’n All-Terrain aan herkent. Zelfs in je achteruitkijkspiegel zou je meteen moeten snappen dat de stoerdere variant achter je rijdt, met dank aan de opvallende chromen snor middenin zijn grille. Verder krijgt de All-Terrain aluminium bodembeschermers op de voor- en achterbumpers, en wordt de complete onderrand – inclusief wielkasten – voorzien van een paar centimeter aan zwart plastic. Het resultaat is een avontuurlijkere C-Klasse Break dan ooit, waarmee je op het oog zo de poolcirkel rond zou willen rijden.
Dat zou je er van binnenaf dan weer niet aan zeggen, want stiekem is hier nagenoeg niks anders dan in een reguliere C-Klasse. Daar is echter ook niks mis mee: het design staat zo op punt dat het niet zou misstaan in een S-Klasse – en dat doet het dus ook niet, want die luxesedan krijgt een heel gelijkaardig interieur mee. Zo wordt de cabine gedomineerd door twee schermen, eentje van 12,3 inch achter het stuur voor de tellers en een aanraakgevoelig exemplaar van 11,9 inch middenin voor infotainment. Dat laatste scherm zit lichtjes naar de bestuurder gekanteld en staat rechtop, wat meteen verklaart waarom het een minder grote diameter laat optekenen dan het nochtans kleiner lijkende, plattere bestuurdersdisplay. Verder zwaaien aanraakgevoelige knopjes de plak, beginnend met een rijtje sneltoetsen onder het infotainmentscherm. Zelfs de bedieningselementen voor de stoelen – die je als vanouds in de deur vindt – bewegen niet meer echt, wat wel even gewenning vraagt.
Leve de Individual-modus
Ook onderhuids werd de nieuwe C-Klasse getrakteerd op de nodige modernisering, en dat is voor deze All-Terrain niet anders. Zo kan je de hoogpotige variant in twee smaakjes bestellen: als C 200 op benzine en als C 220 d met – stel je voor – een dieselmotor. Beide blokken zijn echter voorzien van mildhybride techniek, net als de rest van het C-Klasse-gamma. Dat gamma bestaat tegenwoordig trouwens ook uitsluitend uit viercilindermotoren, zélfs voor de snelle AMG-versies. Ondanks die twee verraderlijke powerdomes op de motorkap, mag je in het vooronder van onze C 220 d All Terrain dus ook gewoon één cilinderrij met vier zuigers verwachten. Die behoren toe aan een 2.0-litermotor, goed voor 200 pk en 420 Nm koppel.
Dat blok mag rekenen op wat elektrische boost van een starter-generator met zo’n 20 pk en 200 Nm koppel, en stuurt het totaalplaatje dan richting vier wielen langs een negentrapsautomaat. Ergens in het samenspel tussen verbrandingsmotor, starter-generator en versnellingsbak kruipt er echter soms een beetje vertraging in de aandrijflijn. In zijn normale rijmodus schakelt de auto zijn dieselmotor namelijk zo vaak mogelijk uit – in de praktijk tijdens het stilstaan of het uitbollen bij lage snelheden. Dat maakt filerijden echter een schokkerige ervaring, want elke keer heeft die starter-generator toch nét iets te lang nodig om dat blok terug op gang te sleuren. Dat probleem wordt verholpen wanneer de aandrijflijn in zijn sportmodus staat, dus in de praktijk rij je liefst in de Individual-stand met de motor in sport en de rest in comfort.
Wintersporter of offroader?
Dan gooi je het milieu- en budgetvriendelijke aspectje van die mildhybride aandrijflijn natuurlijk wel in de prullenmand aangezien de motor in zijn sportieve rijmodus simpelweg minder snel uitgeschakeld wordt. Daar hoef je echter niet te lang van wakker te liggen, want deze Mercedes blijft ongeacht je rijstijl relatief zuinig. Zelfs met zijn minder gunstige stroomlijn, zijn standaard vierwielaandrijving en onze voorkeur voor de sportstand wisten we het verbruik te beperken tot gemiddeld 5,7 l/100 km. Het hielp daarbij ook nog eens dat de C-Klasse, met zijn stabiele wegligging en zijn zachte maar toch precieze stuurgevoel, een auto geworden is die je eerder tot rust brengt dan je op te jagen. Als C 220 d is dit dan ook niet de snelste variant, al komt hij nog steeds vlot van zijn plek met een 0-naar-100-tijd van 7,8 seconden.
Over die rijmodi gesproken: de All-Terrain krijgt naast de gewoonlijke Eco-, Comfort-, Sport- en Individual-standen ook nog een Offroad- en zelfs een Offroad+-modus mee. Beide volgen ze dezelfde principes waarbij de tractiecontrole wat vergevingsgezinder en het gaspedaal wat minder responsief worden en het vermogen zich over de twee assen laat verdelen met een maximum van 45% naar de voorwielen. Offroad+ gaat daarin echter iets verder en voegt ook een afdaalhulp toe voor steile hellingen. Verwacht er hoe dan ook niet te veel van: het mag duidelijk zijn dat Mercedes deze auto eerder voor de occasionele wintersporter bedacht heeft dan voor de grenzeloze offroader.
Gelijkaardig geprijsd
Dat merk je in zekere zin ook aan het prijskaartje, want dat ligt niet zoveel hoger dan dat van een vergelijkbaar uitgeruste C-Klasse Break. Zo moet je voor een C 220 d All-Terrain minstens 58.806 euro over hebben, in vergelijking met 57.112 euro voor een C 220 d 4MATIC als Luxury Line. Begrijp ons niet verkeerd: daarmee zijn beide auto’s niet goedkoop. Je krijgt dan echter wel meteen 17-inchvelgen, halflederen bekleding, verwarmde voorzetels, alle infotainment en heel wat rijhulp zoals adaptieve cruise control en parkeersensoren en -camera’s. Daarbovenop betaal je dus ongeveer 1.700 euro voor de hogere ophanging, de ruige opsmuk en de offroad-rijmodi.
Conclusie
Mercedes trekt zijn All-Terrain-lijn door naar de C-Klasse, en dat is wat ons betreft geen verkeerde stap. De terreinbreak combineert alles wat de C-Klasse zo gewild maakt met de gemoedsrust van vierwielaandrijving en een iets hogere zitpositie, en dat zonder er een belachelijk grote meerprijs voor te vragen. Is een C-Klasse break je dus net wat te laag en een GLC iets te prijzig, dan biedt een C-Klasse All-Terrain misschien wel net wat je zoekt.
Specificaties
Vermogen | 200 pk |
---|---|
Overbrenging | 9-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 875 kg |
Prijs basismodel | € 58 806 |
0 tot 100 km/u | 7.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 490 L |
Max. kofferinhoud | 1 510 L |
CO2-uitstoot | 131 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen