Het is geen verrassing dat de Ford Puma een succesvolle carrière kent binnen de line-up van het Amerikaanse merk. Hij biedt namelijk precies wat klanten zoeken in het C-SUV-segment: Hippe looks en een doordacht pakket. Na vier jaar is het tijd voor de klassieke opfrisbeurt. Heeft die facelift genoeg om het lijf? Autofans doet de test!
Wat is dit?
Een update van Fords meest populaire auto in Europa. Jep, de Puma heeft de voorbije vier jaar niet stil gezeten. Na het verdwijnen van Fiesta en Focus moet deze facelift meer dan ooit klanten in de compacte SUV krijgen. Al speelt Ford op veilig door enkel visueel de boel wat op te smukken.
Belgische trots
Je zou misschien denken dat hij al langer in het straatbeeld is te zien, maar het was pas in 2020 dat de eerste klantverkochte Puma’s de showroom uit reden. De formule bleek er meteen één die succes opleverde met een gesmaakt maar niet te opvallend design, een ietwat hogere SUV-houding (je zou de Puma eigenlijk ook een crossover kunnen noemen) en een ruimtelijk aanbod waardoor je nooit zult sakkeren over de functionaliteit. En dan is er nog een belangrijk aspect waardoor deze Puma een serieus streepje voor heeft op de meeste concurrenten...
Want Ford heeft van niemand lessen te trekken als het op rijdynamiek aankomt. Met dank aan de Belgische ingenieurs die in ons eigenste Lommel de dynamische kwaliteiten van nieuwe Fords op punt zetten. Het resultaat is een onderstel dat alle mogelijk situaties moeiteloos absorbeert waarbij de Puma een perfect evenwicht biedt tussen comfort en toch voldoende dynamiek. De Puma voelt net zo strak en precies aan als de betere GTI, zonder dat je daarbij schrik moet hebben dat je ribben los schudden op een veeleisend parcours. Doe daar nog een uiterst precieze en communicatieve besturing bovenop, en je kan alleen maar vaststellen dat de dynamische kwaliteiten van de Puma op een eenzaam hoog niveau staan.
Kwieke motoren
Die indruk wordt ook versterkt door de uitstekende 1.0 driecilinder turbobenzine Ecoboost motor van 155 pk die we konden testrijden, in combinatie met de aangename DCT versnellingsbak. De driecilinder garandeert meer dan vlotte prestaties en blijft ook qua geluidscomfort altijd op de achtergrond. Je hoort natuurlijk wel het typische driepitter-koffiemolengeluid op de achtergrond, maar storend wordt het nooit.
Het enige aspect dat tijdens het rijden niet meteen een grote glimlach op je gezicht tovert is de weinig inspirerende boordplank. Alles zit er wel op vast geschroefd, inclusief een goed functionerend en intuïtief multimediasysteem met een scherm van 12,1 inch, maar zelfs het rode biesje slaagt er niet in om voldoende sfeer te brengen in het geheel. Het stuur zelf is trouwens nogal aan de grote kant, dat zou eleganter kunnen.
Esthetische opsmuk
Nu goed, dat was voor de facelift ook al. Dus wat is er dan eigenlijk nieuw aan deze Puma "MY2024"? De frontpartij krijgt een nieuwe grille, de koplampen zijn voortaan 100% LED, er zijn de obligate nieuwe velgdesigns, privacy glass is standaard en de digitale tellerpartij kreeg ook een update. Je mobiele telefoon kan nu ook draadloos opladen en je rechter elleboog kan rusten op een uitschuifbare centrale armsteun. Er is tevens voortaan een digitale assistent die gesproken commando’s accepteert, en uiteraard kan je rekenen op Apple CarPlay en Android Auto verbindingen. Updates van de software komen tenslotte over the air binnen.
De facelift - of noem eerder een update - van de Ford Puma heeft dus niet zoveel om het lijf. Dat is ook niet nodig als je vertrekt van een uitstekende basis. Met een basisprijs vanaf 29.050 euro voor de 1.0 van 125 pk blijft de Puma een prima aanbieding, maar wij zouden altijd 4.000 euro opleggen voor de versie met 155 pk waar je dan ook meteen de uitstekende gerobotiseerde automaat bij krijgt. Andere keuzestress wil Ford je besparen, want het gamma werd fors vereenvoudigd naar 3 uitrutingsniveaus (de sportieve ST niet mee gerekend), 3 optiepakketten en 3 afzonderlijke opties. Oh ja, goed nieuws ook voor wie z’n neus optrekt voor verbrandingsmotoren want eind dit jaar zal de volledig elektrische Puma ten tonele verschijnen.
Conclusie
De Ford Puma is een uitermate doordachte en dynamische compacte SUV met een moderne look. De facelift voegt wat extra uiterlijke opsmuk toe, maar strijkt niet al te veel plooien glad. Zo blijft het dashboard nogal inspiratieloos, zelfs met beter ingewerkt infotainment. Niet dat Ford van onze kritiek wakker zal liggen, want de Puma is een absolute bestseller voor het merk.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen