Rijtest

Rijtest: Abarth 595C Pista (2017)

Een Abarth 500. Voor sommigen een pracht pretmachine en voor anderen compleet overbodig. De mensen waarvoor een normale Abarth al overbodig is, zullen deze Pista-versie volledig van de pot gerukt vinden.

Ondergetekende is één van die mensen die een Abarth een pracht machine vindt, zo prachtig zelfs dat hij ooit zelf één heeft gehad. Een Abarth 500 met 135 paarden, een Record Monza-uitlaat en een rode kleur. Gelukkig dat deze jongen was toen hij de Pista in het rood zag verschijnen en wat een prachtige klank dat uit die Record Monza van de Pista knalde. Maar wat is dat, een cabrio? Nee dat kan niet, dat mag niet!

Jawel, een cabrio

De eerste dag van de herfst en wij krijgen een cabrio mee van de jongens bij Abarth. Nu, een cabrio is veel gezegd want echt een cabrio kan je dat ding ook niet noemen. Ons enthousiasme was al fel geminderd door dit feit. Het grootste probleem waar de meeste cabrio’s met te kampen hebben, is dat deze onstabiel worden want zo een dak is een goede hulp als het op torsiestijfheid aan komt. Ook al heeft deze cabrio zijn dakstijlen nog, en zorgen deze toch voor iets meer stevigheid, toch voel je de wagen plooien wanneer je hem hard in de bocht gooit. Al merk je bij het normaal rijden daar heel weinig tot niets van.

Image
2017-abarth-595c-pista

Natuurlijk zijn er ook voordelen aan een cabrio en naast duizenden kilometers hoofdruimte krijg je ook de kans om de uitlaat van de wagen beter te beluisteren, en dat wil je echt wel. Wat maakt die wagen een hoop herrie met z'n geplof, geblaf, gevroem en gebwap. Na een week waren we dat geluid nog steeds niet moe en zochten we steeds weer een mogelijkheid om de wagen open te trekken om puur dat geluid te horen. Expres terugschakelen naar tweede, dan je voet te vloeren om vervolgens op te schakelen en een gigantische plof te horen. Wat kan het leven simpel en mooi zijn.

Image
2017-abarth-595c-pista

Voor de rest merk je vooral windgeruis met het dak open - en gesloten - waardoor je de muziek algauw wat luider zet en dan komt dat Beats-audiosysteem wel van pas. Voor de rest is de wagen binnenin vrij basic en best onlogisch ingedeeld als je het ons vraagt. Op z'n Italiaans nog altijd. De knoppen voor het raam open te krijgen staan op het middenconsole en om het navigatiesysteem te vinden moet je gestudeerd hebben. Lees: moet je door meerdere onderdelen gaan om alles tot een goed einde te brengen. Wat is er mis met een knopje waar heel simpel “Navi” op staat genoteerd, Italiaans zeker? Al moeten we wel zeggen dat eens het ingesteld is, blijft alles duidelijk zichtbaar op het centraal geplaatst 7 duims scherm vanwaar je ook de radio en telefonie kan bedienden.

Image
2017-abarth-595c-pista

Pista, Italiaans voor circuit

Een wagen die ontwikkeld is voor het circuit zal niet de meest comfortabele wagen in de geschiedenis zijn en onze rug geeft deze gedachtegang gelijk. Koop deze wagen niet om zalig te cruisen maar wel om een bocht aan te vallen en putten te vermijden, daar zal je rug dan weer dankbaar voor zijn. De harde eigenschappen van de 595C Pista is te danken aan zijn onderstel, zijn zwart lederen zetels bieden nog iets of wat soelaas maar toch wel te weinig zijdelingse steun. Op een circuit wil je wel wat vaster in je stoel zitten. Het zwaar gevoel van het stuur geeft je een betrokken gevoel en kan je de bocht inlaten gaan waar je zonder corrigeren perfect kan uitkomen waardoor hij nooit gevoelloos overkomt.

Image
2017-abarth-595c-pista

De wagen is klein, daardoor is hij ook zeer flexibel en kan je hem overal in de kleinste gaatjes op de autostrade gooien, al zeker met die 160 paarden waar je echt ruim voldoende aan hebt en die je naar 100 km/u kan lanceren in 7,3 seconden. Laag gewicht, voldoende kracht en continu grip -dankzij de Koni-schokdempers achteraan- tot je hem toch net wat te ver duwt natuurlijk, al is dit niet voor de hand liggend. Een ideaal recept voor puur plezier en vertier van de hoogste graad. De snelheid die je zeer makkelijk opbouwt verlies je al even snel dankzij de remmen die met gemak de achterste passagiers tegen de zetels vooraan doen plakken. Om de race-ervaring te vervolledigen is er standaard gekozen voor een Record Monza-uitlaat en wat maakt die een begeesterend geluid. Abarth kan die 1.4 turbo-benzine echt heel gemeen laten klinken.

Image
2017-abarth-595c-pista

Daarnet hadden we het even over de achterste passagiers en daar moeten we toch even op terug komen. De wagen heeft een achterbank maar het ontbreken van beenruimte en hoofdruimte maakt de achterbank toch iets of wat nutteloos. In orde voor een trip van 15 minuten, een ramp als je 3 uur daar achterin moet zitten. Net zoals een achterbank heeft de Abarth 595C Pista een koffer om te kunnen zeggen: jawel hoor, hij heeft een koffer die maximaal 185 liter kan verbergen.

Image
2017-abarth-595c-pista

Pittig bolhoedje

Het ziet er toch schattig uit zo een 500-tje tot als die veel agressievere voor- en achterbumper in het oogvallen. Hang achteraan dan nog aan elke kant twee uitlaatpijpen en het uiterlijk laat ons hartje sneller kloppen. Abarth zou Abarth niet zijn als ze geen overload aan hun badge op de wagen hangen en zo een schorpioen is toch echt wel vet om te zien, direct 10 PK meer volgens ons. Het Rosso Abarth, rood voor leken, combineert perfect met de zwarte kap en het zwart wegzakkend spoilerke op je cabriodak. Standaard krijgt de Pista-versie mat zwarte 17 duims velgen met daarachter zwarte remklauwen met geperforeerde remschijven.

Image
2017-abarth-595c-pista

Gemaakt om te presteren

De 1.4 turbo-benzine van Abarth is niet ontwikkeld met zuinigheid op de eerste plek en vandaar spreken we ook niet over liters per 100 kilometer maar smiles per 100 kilometer. Rond puffend tegen 50 km/u krijg je een score van 4,1 smiles per 100 kilometer en naarmate de snelheid stijgt, stijgen ook de glimlachen. Bij 70 km/u kan je rekenen op 4,4 smiles/100 km om op de autostrade te stijgen naar 7,2 smiles. Deze cijfers bekom je door de sport-knop af te zetten, waardoor je minder koppel ter beschikking krijgt, en voorzichtig met het gaspedaal om te gaan. Al is dat niet altijd even gemakkelijk hebben we gemerkt. Zo zonder sport rijden geeft een eerder lui gevoel en dat wil je niet echt met een Abarth, dus met je fikken van die knop afblijven en blijf lekker in sport staan.

Image
2017-abarth-595c-pista

Prijzig speelgoed

Wil je een Abarth 595 Pista op je oprit? Reken al zeker op 21.500 euro voor een gesloten basismodel zonder al te veel bruikbare opties. Oh, je wil echt die cabrio-versie op je oprit? Goed dan, die kan je al gaan halen voor 23.800 euro. Onze wagen is goed aangekleed waardoor je wat dieper in je zakken moet tasten om 28.365 euro naar boven te toveren. Dat is toch behoorlijk prijzig voor een wagen van zijn formaat.

Image
2017-abarth-595c-pista

Conclusie

Als Abarth-fanboy was het een genot om weer eens m'n achterste in een Abarth te laten rusten. Ook al is deze wagen niet comfortabel en niet echt praktisch, toch zouden we direct naar de Abarth-dealer stappen mochten we een tweede plezierwagen nodig hebben. Hou je van autorijden en zijn wagens zoals Lamborghini en Ferrari wat te kostelijk voor je? Ga dan eens kijkje nemen bij Abarth!

Specificaties

Vermogen160 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 000 kg
Topsnelheid216 km/u
Prijs testwagen€ 28 365
Prijs basismodel€ 23 800
0 tot 100 km/u7.30 sec
Gemiddeld testverbruik8.20L/100km
Min. kofferinhoud185 L
CO2-uitstoot139 g/km
BIV€ 381
Rijtaks212

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen