"Je moet een Isuzu D-Max niet vergelijken met een Ssangyong," krijgen we te horen wanneer we beide wagens oppikken. Waarom we dat niet moeten doen, merken we snel genoeg tijdens de test. De Ssangyong is veel meer op comfort gericht dan de Isuzu, die graag het werkpaard van de twee wil zijn. Isuzu plaatst zijn nieuwe D-Max dan ook op een ladderchassis met springveren vooraan en bladveren achteraan, de gewone opbouw die je bij concurrenten als de Volkswagen Amarok en Toyota HiLux ook terugziet. De Ssangyong maakt dan weer gebruik van een dubbele wishbone vooraan en een multilinkophanging achteraan, waardoor hij meer het rijgevoel van een personenwagen meekrijgt. Daardoor is hij iets zachter en filtert hij de oneffenheden beter uit de weg. Qua belasting zien we dat zowel de Isuzu als de Ssangyong in onbeladen toestand wat onvast op de weg staan, vooral bij uitaccelereren op nat wegdek durven de achterwielen al eens grip verliezen in tweewielaangedreven toestand. ESP is overigens standaard bij de Isuzu vanaf het tweede (van vier) uitrustingsniveaus, bij de Ssangyong kan je het aanduiden als optie (1.000 euro) vanaf het tweede (van drie) levels.
Beide wagens zijn nieuw op de markt. Dat wil ook zeggen dat het design up-to-date is. Voor de Ssangyong Actyon Sports betekent dat alvast een hele verbetering. Tijdens de testweek kregen we dan ook opgetrokken wenkbrauwen toen we vertelden dat het om een Ssangyong ging, de meeste mensen associëren dit merk nog steeds met de vreemde creaturen, als ze het al kennen. Bij de Isuzu D-Max moet je vooral rekenen op chauffeurs van andere pick ups die het hoofd draaien. Het design is erg verschillend van zijn voorganger. Dat komt omdat beide modellen samen met de Chevrolet Colorado werden ontwikkeld. En waar de eerste generatie D-Max de basis was voor de Colorado, is het nu omgekeerd. De Colorado wordt op onze markt (nog) niet gecommercialiseerd, waardoor de Isuzu redelijk oogt qua vormgeving. We reden met de Double Cab, waarbij achteraan drie volwaardige zitplaatsen aanwezig zijn. De gesloten laadbak is een optie, voor wie zijn spullen graag afgeschermd ziet. Nadeel hiervan is dat het met een apart slot moet worden afgesloten, een slot waar een erg basic sleuteltje bijhoort. Bij de Ssangyong is de afdekking van de laadbak ook een optie, al kleden ze die daar een stuk mooier aan. Ze gaan zelfs zo ver dat de hendel om de klep langs binnen open te doen op een deurhendel van het interieur lijkt. Dat interieur voelt ook iets warmer aan dan bij de Isuzu D-Max, waar je als het ware met handschoenen aan de knoppen zou kunnen bedienen. Ssangyong pakt het dus iets comfortabeler aan, door het dashboard iets uitgebreider in te delen. "Beter" durven we niet in de mond nemen, want Isuzu zorgt ervoor dat alle knoppen rond een centrale unit worden opgesteld, waardoor je de blik op de weg kan houden.
De Isuzu D-Max is de langste van de twee en dat zie je ook. Hij is maar liefst 30 centimeter langer dan de Actyon Sports. Beide zijn geen doetjes met een lengte van 4,990m (Ssangyong) en 5,295m (Isuzu), de Isuzu kan daarbij zomaar even 2,37m² laden in de laadbak. Datje met zulk een groot gevaar onderweg bent, voel je ook. Het remmen gaat iets later dan je verwacht, al grijpen vooral de remmen van de Ssangyong erg goed aan. Offroad voel je pas echt dat de Isuzu het werkpaard is waar je voor kiest. De Ssangyong doet het niet slecht, de Isuzu D-Max is echter helemaal geschapen voor het ploeteren. Beide wagens uit de test waren uitgerust met vierwielaandrijving, instelbaar met een knop op de middenconsole. Naast het laadvermogen en de offroadcapaciteiten is ook de trekkracht belangrijk voor wie een pick up overweegt. Daar mag alweer de Isuzu D-Max zijn pluimen laten zien, want hij kan tevreden zijn met een maximale sleeplast van 3.000 kilogram. Dat is meer dan de Toyota Hilux (2.500 kilogram). De Ssangyong laat zich echter niet helemaal onder de mat vegen, want hij mag 2.300 kilogram slepen.
Onder de kap van Isuzu vinden we een 2.5 diesel met intercooler (163 pk, 400 Nm), de Ssangyong doet het met een 2.0 turbodiesel (155 pk, 360 Nm), die tegenwoordig niet meer uit de Mercedes-stal komt maar uit de eigen ontwikkelingsafdeling. Beide motoren laten genoeg van zich horen, maar tegelijk verbruiken ze een pak minder dan wat je van een zware terreinwagen zou vermoeden. Zo hebben zowel de Isuzu als de Ssangyong bij gewone belasting genoeg met ongeveer 7,5l /100 km. Het koppel van beiden is beschikbaar rond de 1.500 rpm, zodat je er bijna altijd gebruik van kan maken. Een Isuzu D-Max met dubbele cabine heb je dan ook vanaf 27.990 euro, een Ssangyong Actyon Sports begint zelfs al bij 19.990 euro.
Waar onze Isuzu was uitgerust met een manuele zesbak kreeg de Ssangyong een heuse automaat mee. Je moet genoegen nemen met een (ietwat verouderde) conventionele automaat met koppelomvormer. De automaat doet wat hij kan, maar hij is niet een van de slimsten. Bij een inhaalmanoeuvre durft hij wel eens een seconde aarzelen om dan pas terug te schakelen. Een andere ergernis die zich tijdens onze testperiode wel eens manifesteerde is een nerveus gedrag op de autostrade. Bij een lichte acceleratie durft hij soms wel eens twee verzetten terug te schakelen naar vierde, compleet overbodig. Precieze manoeuvres uitvoeren met de Ssangyong in vierwielaandrijving is daarbij ook geen sinecure. Bij iets teveel lock op de wielen bij het sturen durft hij wel eens te schokken. Voor het parkeren tussen andere wagens (wat sowieso al een opgave is zonder parkeersensoren) zet je hem dus best maar even terug in achterwielaandrijving.
Waarom we beide wagens bij elkaar nemen in deze rijtest? Ze hebben beiden een underdog-karakter en spelen beide in de onderste prijscategorie van de pick up-markt. Dat ze allebei van Aziatische oorsprong zijn, is een mooi meegenomen toeval. Beide wagens zijn nobele onbekenden bij het grote publiek. Toch heeft de Isuzu D-Max zijn sporen verdiend bij de professionele gebruiker en lijkt het erop dat de Ssangyong Actyon Sports met zijn aantrekkelijke prijs wel eens een rijzende ster zou kunnen zijn. Kiezen voor één van de twee is in deze test niet nodig, aangezien je enkel even de cijfers hoeft te bekijken om te zien dat ze vrij verschillend zijn qua doelpubliek, ook al zijn het in weze twee pick ups.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen