Met een score van 70/100 staat België op de vierde plaats als het aankomt op klaar zijn voor de overschakeling op een volstrekt elektrische wagenpark. Dat blijkt uit een internationale analyse uitgevoerd door Ayvens, de nieuwe leasinggigant die ontstaan is uit de fusie van ALD Automotive en Leaseplan.
Hoe klaar is België om de elektrificatie in het straatbeeld te omarmen? Wel, meer dan je denkt. Want volgens leasingmaatschappij Ayvens bekleedt België met een score van 70/100 de vierde plaats in de wereldranglijst. Waardoor ons petieterig landje enkel nog Noorwegen, Nederland en Finland voor moet laten gaan. België behaalt deze positie door het riante aanbod aan EV's en de lagere kilometerkost vergeleken met benzinewagens. Open deur: er is echter nog ruimte voor verbetering in de adoptie van elektrische voertuigen op de weg en het aantal openbare laadpunten in België.
Grootste aanbod! (Na Nederland)
Jaarlijks brengt Ayvens - het samengesmolten ALD Automotive en Leasplan - de maturiteit van 47 landen in kaart op het gebied van EV-adoptie. Daardoor kan globaal gezien worden hoe klaar een land is voor de elektrische auto. Die analyse is gebaseerd op verschillende criteria zoals adoptie van elektrische wagens, oplaadinfrastructuur, fiscaliteit en regelgeving, het aanbod van oplaadbare voertuigen, TCO (total cost of ownership) en de impact op duurzaamheid. Hoe België scoort op het rapport? Kijk hieronder even mee:
Aanbod EV's: 15/15
Duurzaamheid elektriciteit: 4/5
TCO: 11/15
EV adoptie: 17/35
Belasting/ regulatie: 13/20
Laadinfrastructuur: 10/20
Totaal: 70/100
Zoals je kan zien scoort België uitstekend op vlak van aanbod. Met maar liefst 167 EV's op de markt overtreft België leidende landen Noorwegen (154 modellen) en Finland (119 modellen). Enkel Nederland overklast ons (nipt) met 168 modellen. Check zeker onze EV GIDS om alle Belgische modellen in detail te ontdekken.
Kost per kilometer is lager... maar amper
Kijken we naar de kosten per kilometer, dan bedraagt de prijs in België volgens Ayvens voor een elektrische auto 0,37 euro per kilometer. Dat klinkt uitermate laag, maar bij een verbrandingsmotor ligt dat amper hoger met 0,40 euro per kilometer. Reken je dat echter op over de becijferde 48 maanden en 120.000 km, dan kom je aan een verschil van 3.600 euro. Hoewel dat bijdraagt aan de score, is dat prijsverschil natuurlijk vaak niet groot genoeg om de meerprijs van een EV te overbruggen.
Waarom we amper 10/20 behalen op vlak van laadinfrastructuur? Daarvoor mag je Wallonië bedanken. Want Vlaanderen en Brussel boekten flinke vooruitgang op het gebied van laadinfrastructuur, maar in het zuiden lopen ze wat achter. Nieuwe spelers op de markt willen daar echter snel verandering in brengen. Zo zijn er al plannen om de komende maanden 2.500 nieuwe laadpunten in Wallonië te installeren.
EV-bedrijfswagens aan de macht
Ook interessant: hoewel de Belgische automarkt momenteel rode cijfers schrijft door een slabakkende markt van bedrijfswagens, ziet Ayvens wel dat maar liefst 80% van de bestelde bedrijfswagens volstrekt elektrisch is. Daardoor zal België de komende jaren aan een sneltempo overspoeld worden door elektrische auto's. Niet enkel nieuwe, maar ook jonge tweedehandsexemplaren. Waardoor de laadinfrastructuur moet kunnen volgen natuurlijk.
Nederland en Noorwegen leiden op het gebied van laadinfrastructuur en EV-adoptie, beide met een score van 20/25 voor EV-adoptie. Nederland scoort het hoogst op laadinfrastructuur (17/20), vóór EV-pionier Noorwegen (15/20).
Reacties
door suskewiet
1 maand geledendoor Jos D.
1 maand geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen