De VS heeft nieuwe maatregelen klaar om zijn economie te beschermen tegen Chinese concurrentie, en die maatregelen zijn niet mals. Zo worden importheffingen verviervoudigd op bepaalde producten van Chinese makelij, waaronder ook auto’s. Vind jij dat een goed idee? En wat moet Europa doen?
We hoeven het je vast niet meer te vertellen: het aantal Chinese automerken neemt steeds toe op onze markt. Zo berichtten we gisteren nog over de komst van alweer een nieuwkomer uit het Verre Oosten, zij het onder de hoede van een Europees concern. Dat Stellantis-concern heeft dan ook een goeie reden om Leapmotor aan zijn gamma toe te voegen want met de competitieve prijzen die Chinese constructeurs doorgaans weten voor te leggen, kan je er misschien beter een graantje van meepikken dan ze te proberen bestrijden. In de VS neemt de overheid nu echter maatregelen om te vermijden dat het zo ver komt.
Gevaarlijke of net gezonde concurrentie?
De regering van President Biden heeft namelijk een nieuw pakket aan importheffingen voorgesteld en die hebben het duidelijk gemunt op producten uit China. Zo worden de taksen op bepaalde grondstoffen en componenten van Chinese makelij, zoals staal en aluminium maar ook accu-onderdelen, verdrievoudigd en voor sommige afgewerkte producten gaan die zelfs maal vier. Onder die laatsten vinden we dus ook auto’s, waarvan de importheffing stijgt van 25 procent naar de volle 100 procent. Het doel is, aldus de VS, om “oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie” van China te bestrijden en daarin zijn ze trouwens niet alleen, want ook de EU werkt al langer aan dergelijke maatregelen om Chinese concurrentie in te perken.
Er zijn echter ook redenen om zo’n extra taksen te willen vermijden want zeg nu zelf: een beetje concurrentie kan in sommige gevallen geen kwaad. Zo hebben die goedkope Chinese auto’s er stiekem tot bijgedragen dat ook Europese automerken moesten gaan nadenken over betaalbare EV’s, met lagere prijzen tot gevolg. Neem die concurrentie dus weg en de kans is niet onbestaande dat àlle auto’s, niet alleen de Chinese, duurder gaan worden. Daarnaast zou zo’n importheffing zijn doel ook deels missen aangezien flink wat auto’s van Europese merken in China gemaakt worden maar omgekeerd ook steeds meer Chinese merken Europese productieplannen koesteren… Dus wat is dan nog Chinees en wat niet?
Aan jou dus de keuze: moet de EU het voorbeeld van de VS volgen en Chinese import inperken, of moet Europa dit probleem met eigen middelen en creativiteit oplossen?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen