Autonieuws: Varia

SUV-rijders betalen straks meer parkeergeld in bepaalde Franse steden

Ben je stilaan moe gekeken op al die SUV’s? Dan ben je blijkbaar niet alleen, want het bestuur van Parijs heeft zijn goedkeuring gegeven aan een wet die grote en zware auto’s uit het stadscentrum moet weren. Daardoor zal je meer betalen als je er bijvoorbeeld een SUV parkeert, en Parijs is niet de enige plek die aan zo'n maatregel werkt...

We kunnen er moeilijk om heen: er hangt een tegenstrijdig kantje aan de richting die de autosector uit gaat. Zo moeten nieuwe modellen steeds minder verbruiken en uitstoten, maar worden ze wel bij iedere generatie een stukje groter en liefst ook hoger. Dat valt dus al best moeilijk te verzoenen en in een stedelijke omgeving komt daar ook nog bij dat grotere, zwaardere auto’s meer plaats innemen en meer schade aanrichten als het tot een aanrijding komt… En daar willen ze in Parijs komaf mee maken.

Binnenkort ook in België?

Het stadsbestuur heeft er namelijk een setje nieuwe regels goedgekeurd die de veiligheid van zwakke weggebruikers ten goede moeten komen, en eentje daarvan valt ons het meeste op. Zo zal de stad parkeertarieven invoeren die stijgen naargelang de uitstoot, de grootte en het gewicht van een auto. Het doelwit lijkt daarbij vooral op de rug van de SUV’s te kleven, want heel wat Parijse politici betuigen hun steun voor de nieuwe maatregel door de toename aan hoogpotige auto’s te bekritiseren. Zo stelt David Belliard van de groene partij vast dat het aantal SUV’s in Parijs in vier jaar tijd toenam met 60%, wat volgens hem weinig steek houdt aangezien er in de stad niet bepaald “grind- of bergwegen” bijgekomen zijn…

En 4 ans, le nombre de SUV a augmenté de +60% à Paris. Une absurdité ! Ces véhicules sont inutiles en ville et plus dangereux.

Leur faire payer plus cher le stationnement à Paris, c'est aussi une question de sécurité routière ⬇️https://t.co/tQKeByMmk3

— David Belliard (@David_Belliard) July 11, 2023

Hoe de nieuwe Parijse tariefstructuur eruit zal zien is op dit moment nog niet gekend, maar vast staat dat de maatregelen ingevoerd worden op 1 januari 2024. Daarmee is Parijs niet de enige Franse stad die zwaardere auto’s meer zal belasten, want in Lyon kwam het al eerder tot een dergelijk akkoord en Grenoble volgt vermoedelijk snel. Ook ons land lijkt trouwens niet immuun voor die precedenten, want in Brussel gonst het inmiddels van de geruchten omtrent een gelijkaardig voorstel. Een goede zaak of niet? Laat het ons weten in de comments!

Reacties

En zo gaat de verzuring van de maatschappij alsmaar verder.

door Jos D.
1 jaar geleden


Enkel SUV's? Want genoeg sedans/breaks die ook zwaar en groot genoeg zijn. Ik denk dat ik liever aangereden word door een Audi Q2 dan een Audi A8. En qua milieubelasting/plaatsgebruik/gewicht zal die Q2 ook een stuk beter zijn.

door this
1 jaar geleden


Ik vind geen vergelijkbare gegevens terug over een audi a8, maar euro ncap heeft zowel een a6 als q2 getest om te kijken welke het veiligste is met voetgangers als onderwerp. Daaruit komt de a6 toch een pak beter uit de test dan de q2. Ik vermoed dat de hogere voorkant een bepalende factor is voor de veiligheid bij autos en dat net daarom suv's het imago hebben van onveilig te zijn voor voetgangers.

door Adriaan
1 jaar geleden


Dat kan aan de voorkant liggen, maar evengoed aan bepaalde veiligheidsopties die je in de A6 hebt en niet in de Q2. Dus ik zou niet zomaar aannemen dat het SUV vs Berline/Avant is in dit geval. Want uiteindelijk is de Q2 amper 5cm hoger dan de 2 anderen, het zou mij straf lijken dat op basis van die paar centimeter al zo'n grote verschillen zijn (dat zeg ik wel vanuit mijn buikgevoel, ik heb hier geen echte kennis over).

door this
1 jaar geleden


Even voor de duidelijkheid, ik ben hier ook geen expert in hoor :) Maar wat ik mij nog vaag herinner van Flor Konings zijn kijk uit afleveringen ging het hoofdzakelijk over de hoogte en de vorm van de capot. Ik vind er geen duidelijke afmetingen van, en niet zozeer over de totale hoogte van het voertuig. Dat is ook waarom veel moderne autos hun capot aan de vooruit omhoog duwen bij een aanrijding, zodat de aanrijhoek van de capot minder stijl is. En het zicht van een suv in een stad is ook gewoon beperkter, je hebt een beter overzicht op lange afstand omdat je wat hoger zit, maar wat er pal rond uw auto gebeurd is vaak heel wat moeilijker. Met die reden rij ik absoluut niet graag met auto's zoals x5 of xc90 in een stad als brussel waar je ogen overal moet hebben. En ik vermoed ook dat de focus vooral op die gedrochten ligt, niet zozeer op een klein "suv"-tje formaat Q2.

door Adriaan
1 jaar geleden


Je doet me nu denken aan het fragment/parodie uit 'alles kan beter' op Flor, met Rob van Oudenhove en Adriaan van den Hoof: de kop in kas techniek voor wanneer je aan gereden wordt als voetganger. :-D

door John
1 jaar geleden


die EVs zijn loodzwaar en bijna allemaal SUV dus daar sta je dan met je "groene" wagen.

door John1234
1 jaar geleden


Groene wagen is inderdaad een misconceptie van veel mensen. Een wagen zal nooit groen worden volgens mij. Maar het is wel zo dat een EV een stuk minder vervuilend is (globaal gezien, van delven van grondstoffen tot de schroot/recyclage) dan een brandstofwagen. Zelfs ondanks hun zware gewicht.

door this
1 jaar geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen