Haal je zakdoek, want het gaat niet goed met de Discovery. De grote SUV wordt namelijk langs alle kanten ingehaald door die andere iconische Land Rover: de Defender. Daarom moet de Discovery voortaan een andere richting uit gaan dan die Defender… En misschien zelfs een vollédig andere richting.
We moeten er geen doekjes om winden: Land Rover sloeg de nagel op de kop met de nieuwe Defender. Dat mag dan namelijk geen no-nonsense offroader meer zijn zoals vroeger maar zijn design en zijn luxe maken hem aantrekkelijk voor een veel groter publiek dan voorheen. Dat is echter in veel gevallen een publiek dat voorheen een Land Rover Discovery zou gekocht hebben, en daar wringt nu net het schoentje.
Land Rover ID. Buzz?
In een gesprek met het Britse Autocar heeft Mark Cameron, toevallig de baas van zowel Defender als Discovery, zich namelijk uitgesproken over de toestand van het Discovery-label. Daarin was zijn boodschap niet onverdeeld positief want de topman geeft toe dat de nieuwe Defender het succes van de Discovery “kannibaliseert”. Kijk maar eens naar de verkoopcijfers: vorig jaar gingen er een mooie 110.367 Defenders over de toonbank terwijl de full-size Discovery amper goed was voor 16.750 stuks. De compactere Discovery Sport deed het wel bijna twee keer beter dan dat, maar dan nog is het volgens Cameron duidelijk dat er iets moet veranderen bij Discovery.
Die vrijheid heeft het label nu ook want een dik jaar geleden werden Range Rover, Defender en Discovery op gelijke hoogte gezet met Jaguar als individuele merken. Daarom is het volgens Cameron nu het moment voor Discovery om zich te gaan onderscheiden van de andere namen onder de JLR-paraplu, en naar eigen zeggen nog meer te focussen op “avontuur voor het hele gezin”. Daarin zouden de Britten wel eens best ver kunnen gaan, want zelfs iets in de zin van de Volkswagen ID. Buzz ligt naar verluidt op tafel. Wordt een Discovery-busje dan één van de zes elektrische Land Rovers die ons tegen 2026 beloofd zijn? We zullen het zien…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen