Treurig nieuws uit Stuttgart, want Porsche moet meer modelletjes noodgedwongen uit zijn aanbod halen. Na de Macan is het deze keer de beurt aan een duo van heuse sportwagens: de 718 Cayman en Boxster. De reden is dezelfde: ze beantwoorden niet aan de nieuwe cybersecurityregeltjes van de EU.
Er staat flink wat te veranderen in het Europese autolandschap midden dit jaar. Dan treedt er namelijk een hele set nieuwe veiligheidsvereisten in voege die niet alleen de aanwezigheid van bijvoorbeeld een snelheidswaarschuwing, vermoeidheidsherkenning en een noodremsysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent verplicht op alle nieuw verkrijgbare auto’s, maar ook de regels omtrent cybersecurity voor geconnecteerde systemen aanscherpt. Daarom trakteert de ene na de andere constructeur zijn oudere modelletjes momenteel op een update, maar niet voor elk model vinden constructeurs dat wel even relevant. Zo besliste Porsche bijvoorbeeld al om de metaforische stekker uit de Macan met verbrandingsmotor te trekken, en daar blijft het niet bij.
Enkel RS-modellen blijven
Het nieuwste slachtoffer is de Porsche 718 — of liever: slachtoffers. Zowel de Cayman als de Boxster verdwijnen straks namelijk uit de Europese catalogus, heeft een woordvoerder van Porsche bevestigd aan Motor1. De reden is dezelfde die de Stuttgarters eerder al dwong om de Macan te schrappen: de elektronische architectuur van de 718 beantwoordt niet aan de nieuwe regels omtrent cybersecurity zoals die door de Europese Unie opgesteld werden. Die regels treden in voege in juli van dit jaar waardoor er vanaf dan geen nieuwe 718’s meer ingeschreven mogen worden in de EU. Voorlopig staan alle versies van de 718 Cayman en Boxster wel nog gewoon in de Belgische configurator dus als je er altijd al eentje wou, dan is nu misschien wel het moment!
Tenzij je één van twee specifieke modellen van de 718 wou, wel te verstaan, want er zijn twee versies die door de mazen van het net glippen. Zo zouden de 718 Cayman GT4 RS en de Spyder RS wel gewoon in hun huidige vorm verkocht blijven worden terwijl alle overige motorisaties eruit gaan. Dat dankt het tweetal aan zijn beperkte productie want binnen de regels van de EU is er een uitzondering voor modellen waarvan er hoogstens 1.500 stuks per jaar ingeschreven worden. Voor de overige 718’s is het na juli dus wachten op de komst van een elektrische opvolger, die voorlopig gepland staat voor 2025.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen