Bentley heeft de vierde generatie van zijn Flying Spur onthuld en die kan je wel eens bekend voorkomen… Of toch als je de derde generatie al gezien had. Daar deelt hij het gros van zijn panelen mee maar dat geldt niet onderhuids. Daar maakt de W12 namelijk plaats voor een plug-inhybride krachtpatser.
Het is officieel: je kan geen W12-motor meer krijgen bij Bentley. Eerder deze zomer kondigde het merk namelijk aan zijn allerlaatste twaalfcilinder geproduceerd te hebben. In de plaats daarvan kreeg de Continental GT al een kersverse plug-inhybride aandrijflijn, samen met een facelift die zo ingrijpend was dat ze het bij Bentley gewoon een nieuwe generatie noemden. Dat trucje doen ze nu nog eens over met de Flying Spur, of toch ongeveer.
Why change a winning team
Maak dus kennis met generatie vier van de Bentley Flying Spur, al moet je in dit geval wel van héél goede wil te zijn om hier een nieuwe generatie in te zien. In tegenstelling tot update van de Continental GT steekt de neus van de Flying Spur zelfs niet noemenswaardig in het nieuw waardoor je de nieuwkomer enkel kan onderscheiden van zijn voorganger indien je de bumper nauwlettend bestudeert. Hetzelfde geldt achteraan, waar zelfs het ‘B’-vormige lichtsignatuur gewoon ongewijzigd blijft… Want je weet wel: why change a winning team?
Diezelfde leuze moet in de koppen van de interieurdesigners gespeeld hebben want veel werk hebben ook zij op het eerste gezicht niet verzet. Toch kijken we hier volgens Bentley naar nagelnieuwe stiksels en naar frisse diamantpatronen in het kwalitatieve leer van de zetels. De rest van de nieuwigheden schuilen echter onder de oppervlakte, want volgens Bentley passen alle vier de zitplaatsen zich automatisch aan het postuur van hun inzittende aan. Verder beschikt de klimaatregeling nu over een ionisatiefilter om de lucht in de cabine te zuiveren, en dat systeem staat zelfs in verbinding met de GPS zodat dit proces kan starten voor je bijvoorbeeld door een vuile tunnel rijdt.
Krachtigste vierdeurs Bentley ooit
Hoe identiek deze nieuwe Flying Spur er dus vanbuiten uitziet, zoveel moeite heeft Bentley gedaan op technologisch vlak en dat geldt vooral voor de aandrijflijn. We zeiden het namelijk al: van een W12 is hier geen sprake meer. In de plaats daarvan krijgt de Flying Spur nieuwe plug-inhybride techniek mee, die net als bij de Continental GT — en de Porsche Panamera Turbo S E Hybrid en Lamborghini Urus SE — een 4.0-liter V8 combineert met een elektromotor. Het totaalplaatje piekt op 782 pk en 1.000 Nm koppel, wat niet alleen 238 pk meer is dan de uitgaande Flying Spur Hybrid maar zelfs 147 pk meer dan de Flying Spur met W12 wist te bieden. Dit is, aldus Bentley, hun krachtigste vierdeurs auto ooit en je raast ermee naar de 100 km/u in 3,5 seconden.
Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de elektrische kant van het verhaal gehad, al kan je daarvoor natuurlijk ook ons artikel over de nieuwe Continental GT gaan lezen. De Flying Spur krijgt namelijk dezelfde 25,6 kWh-accu mee, waar dit iets zwaardere model tot 76 zuiver elektrische kilometers uit moet halen. Dat doet hij tot snelheden van 140 km/u en gedurende die tijd heb je 190 pk tot je beschikking uit de elektromotor alleen, die in de transmissie gebouwd zit. De verbrandingsmotor is dan op zich goed voor 600 pk en allebei sturen ze hun vermogen naar de vier wielen.
”Vierdeurs supercar”
Nog zo’n snufje dat de nieuwe Flying Spur van zijn Porsche-neefje leent is een nieuwe set adaptieve dempers, die afzonderlijk kunnen in- en uitveren. Of ook de Bentley ermee kan dansen is nog niet duidelijk, maar volgens de Britten wordt het rijcomfort er alvast aanzienlijk mee verbeterd. Zet je het hele boeltje echter in zijn sportstand, dan moet deze Flying Spur zich meer dan ooit gedragen zoals een “vierdeurs supercar” — Bentley’s woorden, niet de onze. Reken daarvoor op een sperdifferentieel achteraan, torque vectoring of slimme koppelverdeling tussen de voor- en de achteras en een bijna perfecte 50/50-gewichtsverdeling.
Genoeg om over een gloednieuwe generatie te kunnen spreken? Volgens Bentley alvast wel, maar oordeel gerust voor jezelf. Wat je voor dat oordeel over zal moeten hebben, weten we op dit moment echter nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen