Honda voegt een nieuw modelletje toe aan zijn gewoonlijke gamma, of toch in Europa. Dit is namelijk de ZR-V, een hybride-SUV die zich moet richten tot zij die de Civic net ontgroeid zijn, maar een CR-V toch nog wat te oubollig vinden. Dat merk je ook enigszins aan zijn naam want inderdaad: die Z is geen toeval.
En dat is drie, want samen met de zesde generatie van de CR-V en de nagelnieuwe e:Ny1 trekt Honda ook het doek van deze ZR-V. ’t Is te zeggen: stiekem weten we al langer hoe die eruit ziet, want Honda stelde deze auto een dik jaar geleden al in de VS voor onder de noemer HR-V. Die naam kleeft bij ons dan weer op Honda’s B-segment SUV, dus moesten de Japanners iets anders gaan bedenken… En dan noemden ze hun nieuwkomer in het C-segment maar naar de generatie waar ze hem voor bedachten.
Extra gladde C-SUV
Maak dus kennis met de ZR-V, de ideale auto voor Generatie Z oftewel de Zoomers. Dat zijn zeg maar late twintigers die zo hip zijn dat ze weten dat het woord ‘hip’ niet meer in is, al kunnen we ons best voorstellen dat het design van deze ZR-V ook andere doelgroepen aanspreekt. Zo pronkt hij met een iets gewaagder uiterlijk dan pakweg de CR-V, dat vooral opvalt door zijn gladde lijnenspel. De neus is bijvoorbeeld wat meer afgerond en ook achteraan vinden we de nodige rondingen met daarin grote, losstaande LED-lampen. Hier geen rechtopstaande Volvo-verlichting zoals op de CR-V dus, noch de doorlopende balk van de Civic.
Toch deelt de ZR-V meer dan je denkt met die Civic, en dat merk je vooral binnenin. Daar is de vormgeving van het dashboard namelijk op zijn zachtst gezegd gelijkaardig, met een ventilatierooster dat zich van de middenconsole tot het passagiersportier uitstrekt en daarboven een aanraakscherm van 9 inch. Iets lager bedient de Zoomer zijn klimaatregeling dan weer door middel van handige draaiknoppen, terwijl er in de middenconsole drukknoppen voor de aandrijflijn gemonteerd zitten.
Zelfde DNA als Civic
Over die aandrijflijn geeft Honda Honda-gewijs nog weinig vrij, al verklappen ze wel bijna alles met één uitspraak: dat de 2.0-liter hybridemotor zijn genen deelt met die van de Civic e:HEV. De ZR-V staat namelijk op hetzelfde platform als die hatchback, dus het zou maar steek houden dat de specificaties gelijkaardig zijn. Reken dus op een totaalplaatje van 184 pk uit de combinatie van een 2.0-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor, terwijl die laatste zijn stroom haalt uit een compacte accu die zichzelf oplaadt door middel van rem- en rolenergie. Voor een plug-inhybride moet je dus richting de CR-V gaan kijken, want deze ZR-V wordt in alle gevallen geleverd met een zelfopladende hybride aandrijflijn onder de kap.
Verder belooft Honda dat de hele rijervaring best dynamisch wordt, en afgaande van de nieuwe Civic verwondert ons dat niks. Daarnaast moet deze SUV-variant echter vooral comfortabel zijn en aansluiten bij de levensstijl van de doelgroep, dus ga er maar vanuit dat je de kinderstoel met enig gemak op de achterbank gemonteerd krijgt. Leg je die achterbank trouwens plat, dan ontstaat volgens Honda een mooie 1.290 liter aan koffervolume. Hoeveel bagage je kan meenemen met de tweede zitrij op z’n plek, leren we vermoedelijk nog in aanloop naar de eerste leveringen. Lang moet je daarop trouwens niet meer wachten: deze ZR-V bereikt Europese dealers vanaf de herfst van dit jaar.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen