Autonieuws: Officieel

Officieel: nieuwe Honda CR-V is eerste plug-inhybride voor Europa (2023)

Het is officieel: de zesde generatie van Honda’s CR-V baant zich ook een weg naar Europa. Dat doet de auto met flink grotere afmetingen en zuiniger motoren, want iedere CR-V is straks een hybride… Al krijg je daarbinnen ook nog de keuze uit twee varianten, want dit is tevens Honda’s eerste plug-inhybride voor Europa!

Honda heeft de nieuwe generatie van zijn CR-V voorgesteld, al is het stiekem niet de eerste keer dat we met dat nieuwtje uitpakken. Zo weten we eigenlijk al bijna een jaar hoe de SUV eruit gaat zien, want toen werd de CR-V voorgesteld op de plek waar hij zich het meeste thuisvoelt: de VS. Is dit dan precies dezelfde auto die een jaar na datum pas onze contreien bereikt? Bijna, maar niet helemaal…

Strakker en groter

Van buitenaf moet je alvast twee keer kijken om de verschillen te zien, want die blijven beperkt tot wat ander bumperwerk. Dat geeft de CR-V een iets dynamischer overkomen, al blijven de slanke koplampen en de grote grille wel behouden. Ook de rest van de carrosserie is wat rechtlijniger vormgegeven dan voorheen, wat de achterpartij van de CR-V nu stiekem wel een beetje op die van de Volvo XC60 doet lijken… En toeval of niet, maar de nieuwe Honda CR-V is ook precies even groot als die Volvo met zijn lengte van 4,70 meter. Dat maakt hem trouwens een tiental centimeter groter dan de vorige CR-V, maar dat is een gaatje dat de eveneens gloednieuwe ZR-V voortaan moet gaan vullen.

Image
Honda CR-V 2023

Ook binnenin zien de Japanners trouwens af van de rondingen van weleer, en krijgen we een strakke cockpit in de stijl van de Civic. Reken dus op dezelfde doorlopende ventilatiestrook met een naar moderne maatstaven compact infotainmentschermpje erboven. Daaronder vind je wel nog een lekker handige reeks draaiknoppen voor de klimaatregeling, en dat is niet het enige dat ons op praktisch vlak weet te overtuigen. Zo is er meer beenruimte én meer bagageruimte, al verklapt Honda nog geen precieze cijfers.

Hybride met of zonder stekker

Dat geldt jammer genoeg ook voor de aandrijflijnen, dus pk’s en koppels weten we je nog niet te melden. Wat we daarentegen wel al mogen weten, is dat de CR-V straks uitsluitend naar Europa afreist als hybride op basis van een 2.0-liter benzinemotor. Zo kleeft Honda al twee namen op de nieuwkomer: e:HEV en — jawel — e:PHEV. Dat eerste klinkt iedereen die de nieuwe Civic al kent bekend in de oren, maar dat tweede is helemaal nieuw voor Honda. Dat maakt van de CR-V hun eerste plug-inhybride voor de Europese markt, en de constructeur belooft alvast dat die zo’n 82 kilometer moet halen op een lading stroom.

Image
Honda CR-V 2023

Daarnaast belooft Honda dat de CR-V meer dan ooit in de richting van het premiumsegment beweegt, maar veel informatie over de uitrusting krijgen we nog niet. Als enige tipje van de sluier belichten de Japanners hun SENSING 360-veiligheidspakket, dat verschillende rijhulpsystemen combineert om naar eigen zeggen dode hoeken naar de geschiedenisboeken te verbannen. Hoe dat werkt en — vooral — wat je ervoor moet betalen leren we nog voor het einde van dit jaar, wanneer de Europese leveringen beginnen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen