Aston Martin heeft zijn nieuwe — en laatste — V12 Vantage losgelaten. De bloedsnelle bolide sluit zijn familielijn af met een krachtige twaalfcilindermotor, heel wat gewichtsbesparingen en een aerodynamischer koetswerk.
De V12-motor loopt — net als heel wat andere blokken met veel zuigers en een grote longinhoud — langzaam maar zeker op zijn laatste benen. BMW schrapte de krachtbron bijvoorbeeld al uit zijn wereldwijde gamma en zelfs bij Ferrari proberen ze steeds vaker gelijkaardige prestaties te puren uit V8- of zelfs V6-blokken met wat elektrohulp. Ook Aston Martin neemt stilaan afscheid van zijn twaalfcilinder, maar niet zonder het nodige vuurwerk. Dit is hun gloednieuwe V12 Vantage, en die moet het blok nog eens goed laten zingen.
20% performanter
Motor van dienst is daarbij nog steeds de 5.2 liter grote biturbo-V12 die we al kennen uit de DBS Superleggera, al springt het blok in dit geval wel iets bescheidener met zijn vermogen om. De opper-Vantage produceert namelijk 700 pk en 753 Nm koppel, 15 pk en 147 Nm minder dan zijn grote broer maar nog steeds goed voor een identieke 0-naar-100-sprint in 3,5 seconden. Eens je die snelheid bereikt hebt is de volgende kaap 322 km/u, de topsnelheid van deze Aston Martin.
Alles samen heeft de V12 Vantage een vermogen-gewichtsverhouding die ruim 20% gunstiger zou zijn dan die van het V8-model. Dat dankt de nieuwkomer niet alleen aan zijn grotere vermogen, maar ook aan een aantal gewichtsbesparingen. Zo bestaan de motorkap, de voor- en achterbumper, de zijvleugels en de achterklep allemaal uit koolstofvezel, werd de batterij vervangen door een lichter exemplaar en zou het speciaal ontwikkelde uitlaatsysteem — naast de V12 van het nodige timbre te voorzien — ook 7,2 kilogram aan gewicht besparen ten opzichte van het buizenwerk uit de V8-versie. Het resultaat is met 1.795 kilogram nog steeds meer dan een reguliere Vantage, al maakt het extra vermogen van bijna 200 pk dat ruimschoots goed.
Laatste kans, en meteen uitverkocht
Dat gewicht wordt bovendien in toom gehouden door een flink aangepaste aerodynamica, die het uiterlijk van deze supercar dicteert. Zo werden de bumpers en de flanken voorzien van extra luchtdoorstroming, vinden we op het kofferdeksel een uit de kluiten gewassen spoiler en — last but not least — is de donkerdere boog op de motorkap geen contrastkleurtje maar wel een luchtinlaat zo diep dat alles erachter in schaduw gehuld lijkt. In totaal moeten die ingrepen de auto een extra 204 kilogram aan neerwaartse druk geven tegen zijn topsnelheid. Als dat je niet helpt, dan doen de geoptimaliseerde koolstofkeramische remmen dat misschien wel, of de ophanging die vooraan met 50% en achteraan met 40% verstevigd werd.
Is je dat allemaal wat te radicaal, dan kan je de V12 Vantage tegen een meerprijs laten voorzien van het ‘Comfort Package’ dat wat extra isolatie en een hoedenplank toevoegt om je dagelijkse boodschappen draaglijker te maken… Hoeveel je daarvoor moet opleggen geeft Aston Martin niet mee, en ook het prijskaartje van de auto mogen we niet weten. Dat maakt ook niet veel meer uit, want alle 333 exemplaren van deze V12 Vantage zijn al uitverkocht.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen