Vergeten Auto #98: Michelin Mille Pattes (Citroën DS)

De Mille Pattes in de benaming van deze vergeten auto wijst natuurlijk op de vele wielen van de wagen. In het Nederlands vertaald betekent het duizendpoot, hoewel deze DS one-off daar nog wat van verwijderd is met zijn elf wielen.

Original ID
27551

"Elf wielen?" horen we je denken "ik zie er maar 2x5". Dat klopt, want deze Mille Pattes was eigenlijk een testvoertuig en het wiel waar het allemaal om draait, zit binnenin. Deze Mille Pattes, intern als Citroën DS PLR (Poids Lourds Rapide) Break benoemd, diende namelijk als testvoertuig voor Michelin in de jaren '70.

Image
1972-michelin-mille-pattes-citroen-ds-plr

chevrolet-organen

Veel van de originele DS Break bleef er niet over; de wagen werd verlengd tot een lengte van 7,2 meter en een breedte van 2,45 meter. Het doel van de wagen was namelijk het testen van onder andere vrachtwagenbanden, ook bij hogere snelheden. Daarom werd gekozen voor twee Chevrolet V8-motoren, elk 5,7 liter groot, met elk een vermogen van 425 pk uit de Oldsmobile Toronado, in die jaren de krachtigste voorwielaangedreven wagen op de markt. De ene motor werd net voor het midden ingebouwd en dreef de voorwielen aan, de andere zat achterin en zorgde voor de power van de zes achterste wielen.

Image
1972-michelin-mille-pattes-citroen-ds-plr

Ondanks het vermogen werd de Mille Pattes geen sprintkanon. Niet moeilijk, want de 7 meter lange wagen woog dan ook meer dan 9 ton (9.150 kg). Hij haalde een topsnelheid van 180 km/u. Voor de wendbaarheid werden vooraan twee meesturende assen gemonteerd, voor het weggedrag werden de drie achterste assen met hydraulische Citroën-vering uitgerust.

Image
1972-michelin-mille-pattes-citroen-ds-plr

Na de Mille Pattes gebruikte Michelin nog een hele reeks testvoertuigen die heel wat ingewikkelder in elkaar zaten dan deze. Toch blijft deze omgebouwde Citroën DS een opvallende verschijning. Hij is tegenwoordig nog te zien op verschillende shows en staat ook in het museum van Michelin.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 jaar geleden

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
1 jaar geleden

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
2 jaren geleden

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 jaren geleden

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden