Vergeten Auto #96: Alfa Romeo 164 ProCar

Deze stijlvolle Alfa Romeo 164 mag er dan wel redelijk standaard uitzien, wat er onder de carrosserie schuilt is allesbehalve stock.

Original ID
27475

Het verhaal van de 164 ProCar begon in 1985 toen Alfa Romeo besloot om een 73° V10 te maken voor gebruik in de Ligier Formule 1 wagens. Turbo's werden immers verboden dus begonnen de Italianen aan de ontwikkeling van een 3,5 liter natuurlijk geaspireerde V10. De ontwikkeling van de motor begon in november 1985 en was minder dan 9 maand later al klaar. In juli '86 werd de motor voor het eerst gestart waardoor Alfa Romeo de primeur bemachtigde in de Formule 1 van een (moderne) V10 motor. Honda stelde hun tiencilinder pas een maand later voor en Renault deed daar nog eens een jaar bovenop.

Niet veel later verbrak Vittorio Ghidella - toenmalig hoofd van Fiat - echter de relatie met het Franse Ligier waardoor de motor verbannen werd naar een vergeten hoekje in de garages van Alfa Romeo. De 620pk sterke Formule 1 motor werd zo enkele jaren vergeten tot enkele geniale koppen bij Fiat weet kregen van het nieuw te vormen ProCar kampioenschap.

Image

De ProCar Series was een kind van Bernie Ecclestone, een reeks vol met silhouette racers die ter ondersteuning van de echte Formule 1 races zouden rijden. De wagens moesten er - afgezien van de gigantische achtervleugel - nagenoeg stock uitzien maar onderhuids moesten ze voldoen aan de strengste F1 regelgeving.

Ecclestone gebruikte zijn contacten bij Alfa Romeo en Brabham om een ProCar variant van de Italiaanse sedan te maken. Zo had de strakke 164 een chassis volledig gebouwd van een aluminium-Nomex combinatie en bestond de carrosserie uit kevlar, carbon en Nomex. De volledige wagen kon zelfs in 3 aparte delen opengezet worden om tijdens het racen vlug aan onderdelen te kunnen werken.

Image

Met een gewicht van 750 kg en een 620 pk (bij 13.300 t.p.m.) sterke 3,5l V10 was de 164 ProCar allesbehalve een doetje. Een kilometer vanuit stilstand afleggen duurde slechts een 17,5 seconden en met een topsnelheid van 340 km/u was hij zelfs sneller dan de Formule 1 wagens van die tijd. Het management was zo tevreden met de wagen dat hij zijn publiek debuut kreeg tijdens de grote prijs van Italië in Monza, 1988. Dankzij de betere Cx waarde van een sedan tegenover een open-wheel racer kon de 164 met 329 km/u over het rechte stuk van Monza rijden, een cijfer waar de McLarens en Ferrari's alleen maar van konden dromen.

Image

Deze enkele rondes op het circuit waren ineens ook bij de laatsten, want de ProCar series was eigenlijk al ten dode opgeschreven vooraleer dat hij effectief gestart was. Buiten Alfa Romeo was er immers geen enkel ander merk dat het risico wou nemen om ook een silhouette racer te ontwikkelen. Zo werd de 164 ProCar uiteindelijk niets meer dan een rijdend laboratorium waar Alfa Romeo technologieën uithaalden voor het 1987 World Touring Car Championship dat ten onder ging aan zijn eigen succes, maar dat is een heel ander verhaal.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 jaar geleden

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
1 jaar geleden

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
2 jaren geleden

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 jaren geleden

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden