Vergeten Auto #92: Bentley Continental SC

Als je het hebt over Bentley's Continental, dan heb je het over een stuk van de geschiedenis van het merk. Dat model werd namelijk van 1989 tot 2003 gebouwd. Eén van de varianten was de veel minder bekende Continental SC

Original ID
27201

De Continental R, S en T waren de eerste Bentley-modellen die verschilden van de Rolls Royce-modellen, beide merken waren destijds zowat een tweeling. Toch deelde de Continental-reeks de basis met de Turbo R, die dan weer gelijk was aan de Rolls Royce Silver Spirit. De Continental SC was een submodel van de Continental-reeks en werd in 1998, 1999 en 2000 gebouwd. In totaal werden slechts 73 exemplaren gebouwd.

Image
bentley-continental-sc-vergeten-auto

Britse Targa-historie

Wat was zo'n SC nu eigenlijk? De SC in de naam stonden voor Sedanca Coupé, de vormgeving die dit model kreeg. Het gaat namelijk om een versie met glazen targadak. De SC- benaming gebruikte Bentley overigens al in 1938 voor een model op basis van de Bentley 4¼ Litre. Maar dat was niet het enige, de Continental SC was met zijn 5,24 meter lengte een stuk korter dan de gewone Continental R, die 5,34 meter mat. Dat zorgde ervoor dat de proporties iets beter uitkwamen, al leek het dak plots uit de carrosserie op te rijzen. Ook de wielbogen waren wat ruimer, al had de Continental T die ook. Vanwege de iets ingewikkelder architectuur kostte de SC ook wat meer dan de Continental T, al uit zich dat tegenwoordig ook in de prijzen op de tweedehandsmarkt.

Image
bentley-continental-sc-vergeten-auto

Bovenstaande Continental T leende ook zijn motor voor de SC, en die T was de krachtigste Bentley uit de geschiedenis tot dan. Een 6.75 l turbobenzinemotor was goed voor 406 pk en 881 Nm. De topsnelheid was begrensd op 250 km/u.

Image
bentley-continental-sc-vergeten-auto

Ook met Mulliner-variant

In de periode van 1998 tot 2000 werd de Continental SC in productie gehouden. In die tijd werden 73 exemplaren geproduceerd, waarvan de meeste in 1999. Er werd ook een Mulliner-versie gebouwd. Mulliner was de afdeling van Bentley waar speciale wensen van klanten werden uitgevoerd.

Image
bentley-continental-sc-vergeten-auto

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 jaar geleden

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
1 jaar geleden

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
2 jaren geleden

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 jaren geleden

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 jaren geleden

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Geiregat
3 jaren geleden