Zoals we vorige week vermeldden, had Giugiaro nog wat andere kaarten in zijn mouw zitten. De Asso di Quadri (Ruiten Aas) was wat hij tekende voor BMW in de jaren '70.
De vormentaal week niet zo heel veel af van de Asso di Picche die hij voor Audi maakte. Toch zien we dat de wagen iets ronder oogt, iets wat later ook terugkwam in de tweede generatie Volkswagen Scirocco. Met de rondere vormen stapte Giugiaro af van het hoekige design dat modellen als de Volkswagen Golf Mk I zo bekend maakten.
Als basis werd een chassis van de BMW 320 gebruikt. Ook hier werd gekozen voor een tweeliter viercilinder benzinemotor, goed voor 110 pk. Daarmee reed hij in een goeie 13 seconden naar de 100 km/u. De auto werd achterwielaangedreven.
massief en rond
De voorzijde van de wagen werd praktisch een monoliet, bumper en koplampgeheel werden in een zwarte polycarbonaat vorm gegoten. Daarmee had de voorzijde wat weg van de latere M1. Ook achteraan herkennen we in de afgeronde achterpartij wat van de M1, al kan dat liggen aan de karakteristieke lichtblokken die de 320 in die tijd ook gebruikte. Zet je er een Scirocco Mk II naast, dan is de relatie trouwens ook overduidelijk.
In het interieur krijg je een comfortabele indruk, al drukt Giugiaro niet zo hard zijn stempel als in de Asso di Picche.
De derde auto in de kaartenreeks van Giugiaro was de Asso di Piazza, Klaveren Aas. Dat werd een Isuzu en deze wagen werd later door Holden in productie gebracht, zij het vooral in Australië van 1986 tot 1987.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen