Qua afstudeerproject kan dit tellen: de Finse designer Esa Mustonen ontwierp deze Koenigsegg Raw na een stage bij RAW Design House. Dat is het ontwerpbureau van het Zweedse merk dat eerder al de Gemera afleverde. Voorlopig zijn het nog renders, maar mag deze Raw in productie van jullie?
Het idee achter de Koenigsegg Raw – of liever: RAW by Koenigsegg – is dat dit een soort instapmodel moet worden van het gamma van de Zweedse constructeur. Toch doet de Raw een beroep op alle ingrediënten die Koenigsegg kenmerkt: een passagierscel uit koolstofvezel, een pk/gewichtsverhouding van 1 op 1, en een centrale zitpositie voor de chauffeur.
De Raw zou immers zo’n 700 kilogram moeten wegen, en 700 pk produceren. Dat vermogen komt uit een driecilinder die door partnerbedrijf Freevalve wordt ontwikkeld. Net als in de Gemera doet de motor van de Raw het dus zonder nokkenas, maar wordt de klepsturing elektronisch geregeld.
Mustonen incorporeerde nog enkele andere designkenmerken van Koenigsegg in de Raw, zoals de voorruit die overloopt in de zijruiten, het gewelfde dak, en de vleugeldeuren, die hier hun scharnierpunten achteraan hebben. Binnenin laat de Raw een driezitsconfiguratie zien, met McLaren-gewijs een centrale positie voor de chauffeur.
Voorlopig blijft de RAW by Koenigsegg beperkt tot enkele renders en een conceptmodel, en zijn er geen productieplannen. Maar wat zeggen jullie: maken of kraken?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden