De meest succesvolle roadster ter wereld blaast dit jaar 30 kaarsjes uit. Waardoor Mazda terecht fier is op wat ze verwezenlijkt hebben met de MX-5. Maar is de MX-5 30th Anniversary Edition echter een eervol eerbetoon?
De revival van de Britse compacte roadster werd 30 jaar geleden niet in gang gezet door een model van MG, Jaguar of Triumph. Nee, het was het Japanse Mazda dat haar visie op de wereld losliet tijdens het autosalon van Chicago. Nu, dertig jaar later stelt Mazda haar 30e verjaardagsmodel voor van de ondertussen immens populaire MX-5. Dat modelletje is beperkt tot 3.000 exemplaren en draagt de MX-5 30th Anniversary Edition-benaming.
Oranje boven?
Tot op dit punt geen vuiltje aan de lucht, want we kunnen verjaardagsmodelletjes vaak smaken. Alleen, waarom moet deze editie zo... oranje zijn. We begrijpen dat Mazda haar racewagens vaak oranje accenten geeft maar denk je aan de klassieke MX-5 NA, dan springt oranje niet te geest.
Een donkergroen exemplaar met gouden velgen en een bruin stoffen dakje, had dat geen beter eerbetoon geweest aan de oer-MX-5? En dan zijn er nog de specs. Want de 30th AE is een brouwsel van al bestaande goodies voor de reguliere MX-5. Geen extra paarden, geen unieke mechanische componenten of interieuronderdelen. We hebben het, buiten die oranje kleur, allemaal al eens gezien op de MX-5.
Extra extra
De versie om de tiende verjaardag te vieren van de MX-5 - de NB MX-5 10th Anniversary Edition - kreeg nog exclusieve snufjes zoals een manuele zesbak (in plaats van 5-bak), unieke dempers van Bilstein, exotische 15-duims aluminium wielen en een sper tussen de achteras.
Ach kom, misschien zijn we aan het zeuren om te zeuren. Want met een prijs van 31.990 euro blijft zelfs deze verzameleditie best betaalbaar voor de gewone man. België zal trouwens 124 exemplaren toebedeeld krijgen. Steeds met softtop en... knaloranje kleur.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden