Vraag: Welke wagen oogt snel maar is dat eigenlijk niet?

vraag-snel-is-niet

De voorbije dagen konden we de blikken niet van ons afweren. Met dank aan de knijteroranje velgen en al even oranje stickers op de Hyundai i20 TN. Een voor de massa racekanon met stiekem maar 120 paarden onder de kap. Welke wagens ken jij nog die voor het grote publiek snel ogen maar dat in realiteit niet altijd zijn?

Alles in perspectief brengen, laten we daar mee beginnen. Want met 120 pk onder de kap heeft de i20 meer paarden dan de originele Golf GTI. Toch kunnen we tig voorbeelden geven van moderne B-segmenters die richting de 200 pk kruipen (of er soms nog over gaan) en dat koppelen aan een sportophanging en aangepaste versnellingsbak. Waardoor de i20 met knaloranje velgen plots wat overkill speelt op designvlak. Al zeker omdat verschillende passanten dachten dat dit ding vierwielaandrijving zou hebben, of 250 pk.

Om maar te zeggen hoe snel je de man in de straat bij de lurven kan hebben. Wat ons op een denkspoor zette:
Welke wagen oogt snel maar is dat eigenlijk niet?

Buiten die i20 denken we zo ook nog aan de BMW i8. Vergelijkbaar met een instap Porsche 911, dus verre van traag maar Heidi en Walter in de straat denken dat die futuristische BMW de Star Trek Enterprise het nakijken geeft. Niet dus.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Evo X 12:30
afbeelding van Evo X

De nieuwe hoge pootjes van Toyota, CHR ziet er vinnig uit, is niet traag maar met dergelijke koets en onderstel kan je motorisch iets zwaarder aanbieden. Huidige Belgische Mitsubishi Lancer, komt met 1.6i; zelfde verhaal Toyota. Was vrij klassiek motorenpallet in te krijgen, hebben nu middenmoot gekozen. Keur da ni af maar de tijd dat je keuze kon maken afhankelijk van verbruik, prestaties, versus km's is bij sommige niet meer mogelijk.

Quin 12:35
afbeelding van Quin

De knalrode uitgebouwde Aixam met go-faster stripes, rear wing spoiler en 'Natasha' als nummerplaat die hier geregeld de buurt onveilig maakt...tegen 25 kph.

jre 14:11
afbeelding van jre

Mercedes CLA's op dikke AMG velgen, maar met een dci van 110 pk.

En helaas m'n eigen Brera. Die vlot is, maar niet "GTI-vlot" :)

Anon 22:31
afbeelding van Anon

Een i8 traag noemen :+) ok dan. Mij vallen vooral de Mercedes a/cla s op. Met hun instaptorretje en smg pakket. Grotere uitlaten dan bvb. Een M3 maar eigenlijk niet eens snelwegwaardig.

Audi doet hetzelfde. Ook bij Volvo kan je af fabriek extra uitlaten bestellen. Vroeger noemden we zoiets marginaal. Nu doen de fabrikanten het zelf. Tot voor kort bleef enkel BMW hiervan bespaard. Maar vandaag heeft ook een 520d teveel uitlaat (ok, traag kan je die niet meer noemen)

Ford Ka Ka 23:49
afbeelding van Ford Ka Ka

De DeLorean DMC-12 had een 2,8 liter V6 PRV-motor, gemonteerd voor de achteras, die 132 pk leverde bij 5500 tpm

Anon 00:07
afbeelding van Anon

Vergeet de enorme uitlaatpijpen niet. Ook Audi en Volvo doen dit. Triest.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws