Vraag: Grote motoren, bescheiden pk's?

oldsmobile_cutlass_supreme_calais_coupe

Anno 2016 sleuren automerken de pk's uit motoren die uit een scheermachine lijken te komen. Dat is niet altijd zo geweest. Daarom dat we op zoek gaan naar de grootste motoren met het minst aantal pk's die ooit in een productiewagen werden gelepeld.

Bewijs nummer 1: De Mercedes-AMG A 45; 381 pk uit een 2-liter viercilinder. Bewijs nummer 2: Ford Fiesta Black Edition: 140 pk uit een 1-liter driecilinder. We moeten tegenwoordig heus niet meer ver zoeken om +120 pk tegen te komen. Dat was nog niet zo lang geleden helemaal anders. Denk maar aan de - kanon destijds - Citroën Saxo VTS van rond de eeuwwisseling met 118 pk.

Daarom leek het ons eens fijn om op zoek te gaan naar de grootste motor (qua inhoud en cilinders) die ooit het levenslicht zag in een productiewagen, maar zijn aantal pk's bijna laat tellen op één hand. Als voorbeeld geven we alvast de - volgens ons onklopbare - Oldsmobile Cutlass Supreme Diesel. Een Amerikaanse coupé uit 1979 met een stevige 4,3-liter V8. Goed voor... 90 pk. Nee, echt geen grap.

Welke motoren hebben een gigàntische cilinderinhoud, maar slechts een handvol pk?

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
lauw 12:07
afbeelding van lauw

Hoe zit dat nu eigenlijk met die nieuwe VW Caravelle die 84pk levert uit een 2liter.... Dat snap ik hoegenaamd niet anno 2016 !!! Waar is de adder ?

hombre 12:39
afbeelding van hombre

Die pk arme motoren van toen hadden wel koppel op lage toeren.
Die pk bommetjes van heden hebben een acuut gebrek aan bruikbare power, veel moeten schakelen zal het gevolg zijn.

tomtom 15:10
afbeelding van tomtom

Qua benzine moet ik zeggen: de Cadillac V8 500CI (8,2l), in enkele modellen beschikbaar met 190pk (~140kW) tot 210pk (~160kW). Dat is in geval van de 190pk-versie MINDER dan 25pk per liter.

Een tijd geleden een artikel gelezen van iemand die zo'n Cadillac uit de jaren zeventig heeft gerestaureerd en er nu meer rondcruiset. Ondanks dat de motor een gigantische bruut is, is hij door de zachte afstelling extreem stil en comfortabel; want zelfs de 190pk-versie haalt nog steeds 490Nm bij 2000rpm - véél voor een atmosferische benzinemotor.

EDIT: die auto verbruikte op de autostrade dan ook wel makkelijk 25l/100km en in de bebouwde kom steeg dat gauw tot 50l/100km; vette auto gemaakt nét voor de oliecrisis van begin jaren zeventig, toen de benzine nog spotgoedkoop was.

Evo x 16:40
afbeelding van Evo x

Diene van mij, 2 liter adem en 140pk'tjes. Tegenwoordig heeft zelfs 1.8i 150 pk of meer. Hoor da nochtans graag ze, oh diene van mij heeft 180 pk en diene van mij 200. Gewoonlijk vraag 'k dan hoe snel is 'm, meestal krijg 'k dan 'n kleine 10 seconden te horen. Da's flink maar trager dan mijn 140 paardjes. Meeste atmosferische diesels van 2 liter hadden zo'n 20 geleden amper honderd pk.

Ron4u 20:05
afbeelding van Ron4u

Evo x idd, een veelverkochte atmo diesel was bvb de 1.9d van psa en die had 75 pk, de turbo kwam zelfs aan 90pk! Een ford sierra 2.3 d uit de jaren 80 had dacht ik iets van een 63pk.

Davy 02:58
afbeelding van Davy

Prachtig topic!
Audi 100 2.0 liter 5cilinder diesel van vader destijds, ik geloof82pk??
Maar wat een prachtig geluid en een "mooi" koppel!!
M'n bx vroeger, 1.9 atmosferische diesel, 72 pk? Geen bal koppel op lage toeren, maar ó zó zuinig als je wilde! Een keer met amateur motor-crossers en dito mobilhomes tegen 85 á 90 van Limburg naar Durby, ik zweer het, minder dan 4liter verbruik!
m'n kadet-d vroeger, 1.2 benzine, 48pk? Die was écht niet traag hoor! Wel Áltijd 12 liter verbruik, of dat je nu traag of sportief reed!

moodystarfish 13:24
afbeelding van moodystarfish

Respectievelijk mijn eerste, en daaropvolgende wagen: een Saab 9-3 en 9-5 (beiden uit beginjaren 2000) met hun 2.2 TiD (geblazen) diesel van Isuzu-origine: slechts 120 PK en een koppel van 260 NM. Allemaal heel erg on-Saab, maar de lekker brede koppelcurve maakte wel dat bepaalde hernemingen sneller konden uitgevoerd worden dan de befaamde Aero-modellen uit die tijd.

Hedentendage is het een koud kunstje geworden om dezelfde cijfers uit een veel kleinere longinhoud te persen dankzij dubbele turbo's, variabele geometrie, hogere inspuitdrukken, etc. - al dragen al deze hoogtechnologische nieuwigheden weinig bij tot de duurzaamheid van de motoren...

De Ronny 18:29
afbeelding van De Ronny

15 jaar geleden leren rijden met een Ford Sierra 2.3D
Nieuw had die 67 paarden.
We noemden hem de tractor.

tomtom 11:07
afbeelding van tomtom

Dat het piekvermogen van die V8 laag ligt, wilt nog niet zeggen dat hij sloom voelt. Het kan zo maar even zijn dat hij quasi zijn piekvermogen al haalt bij zeer lage toeren, iets wat zelfs een turbodiesel met kleine inhoud niet kan bekomen; die pieken eerder pas vanaf 3000rpm.

Als voorbeeld: de 8,2l Cadillac V8 met 190pk: 490Nm bij 2000rpm = 103kW; dat is ongeveer driekwart van zijn maximaal vermogen bij 2000rpm! Als vergelijking: de F30 184pk 320d haalt máár 81kW bij 2000rpm, ondanks het feit dat het een BRUTE TURBODIESEL IS MET VEEL KOPPEL AJA TUURLIJK JA.

Myth busted!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws