
Een Porsche rijden moet een exclusieve ervaring zijn, ook als die elektrisch is. Daarom starten de Stuttgarters met de uitrol van eigen snellaadpunten, inclusief luxueuze lounge. De eerste werd alvast geopend in Duitsland en het spijt ons indien je een Tesla rijdt, want deze snelladers aanvaarden wél nog enkel Porsches.
Draai het of keer het hoe je wil, maar een Tesla rijden wordt steeds minder exclusief. Zo zijn de modellen inmiddels zo populair dat een aantal onder hen het al meermaals schopte tot bestverkochte auto van Europa. Bovendien stelden Musk en co hun Supercharger-snellaadnetwerk ook al open voor andere merken, terwijl dat voorheen voorbehouden was aan Tesla’s. Daardoor kan je terwijl je er in de wachtrij staat wel eens wensen dat je een Porsche Taycan had gekozen in de plaats van een Tesla Model S want inderdaad: bestuurders daarvan krijgen wél hun eigen snelladers.
Niet langs iedere snelweg
Dat zijn ook niet zomaar snelladers, getuige de allereerste ‘Porsche Charging Lounge’. Daar kan je genieten van hapjes en drankjes uit automaten, gratis WiFi en proper sanitair terwijl je wacht tot je auto weer volgeladen is. Dat doe je allemaal in een lekker lichtrijke architectuur en voor zij die zich zorgen maken over de milieu-impact: Porsche verzekert ons dat er dankzij warmtepompen en zonnepanelen geen druppel fossiele brandstof bij het hele gebeuren komt kijken. Lang zou je er echter niet mogen doorbrengen, want met hun vermogen van 300 kW pompen de snelladers je Porsche Taycan weer vol in een half uurtje. Binnenkort doen ze daar nog een schepje bovenop want dan zou de snellaadmogelijkheid uitgebreid worden naar 400 kW, en dat is al flink wat meer dan zo’n Taycan aankan.

De laders zelf zijn trouwens afkomstig van Alpitronic, een gespecialiseerd bedrijf uit Zuid-Tirol, en niet van Ionity. In die laatste investeert Porsche al langer voor de uitbouw van een netwerk aan massaal toegankelijke snelladers, maar dat is voor de duidelijkheid niet wat deze Charging Lounges moeten worden. Na dit eerste exemplaar in Bingen Am Rhein zegt Porsche wel meer van deze sites te willen bouwen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, maar je hoeft ze nu ook niet langs iedere snelweg te gaan verwachten. Het wordt dus eerder een soort exclusieve beleving voor elektrische Porsche-rijders die geregeld eens heel Europa moeten doorkruisen… Al moeten ze dan hopelijk niet in België zijn, want daar staan er voorlopig nog geen Porsche Charging Lounges op de planning.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 2 dagen geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden