Een van de 500 exemplaren van de Ford Sierra Cosworth RS500 heeft bij een Britse veiling een nieuw record opgeleverd. Met een verkoopprijs van 590.500 pond bracht het homologatiemodel bijna vijf keer meer op dan de vorige recordprijs die ervoor werd betaald.
Ophef bij een veiling van het Britse Silverstone Auctions afgelopen weekend: een gefortuneerde koper legde maar liefst 590.500 pond (673.190 euro) neer voor een Ford Sierra Cosworth RS500. “Het resultaat van een uit de hand gelopen opbod tussen een geïnteresseerde uit Dubai en een uit het Verenigd Koninkrijk”, zo klinkt het bij Silverstone Auctions. Het vorige hoogste bedrag dat ooit voor dergelijk model werd neergeteld, dateert nog maar van vorig jaar en bedroeg 132.750 pond (151.324 euro).
Forensisch maniakaal
De Ford Sierra RS Cosworth heeft zijn bestaan te danken aan de racerij. Om de Sierra in te kunnen zetten in het toerwagenkampioenschap, moest Ford in 1985 minstens 5.000 homologatiemodellen bouwen en verkopen. Vanaf juli 1986 wist het merk echter 5.545 stuks van de Sierra RS Cosworth aan de man te brengen, met een 2.0-viercilinder van 204 pk. Daarvan werden 500 stuks nog eens omgebouwd tot ‘evolution special’, met wijzigingen die het racepotentieel nog beter konden benutten. Een jaar later, in juli 1987, kon Ford de 225 pk sterke Cosworth RS500 voorstellen en verkopen.
Volgens Silverstone Auctions was dit specifieke exemplaar een van de beste die er nog van de RS500 te vinden zijn. De vorige eigenaar kocht de Ford veertien jaar geleden en zorgde er naar verluidt “forensisch maniakaal” voor. Hij stond er bijvoorbeeld op om de originele oliefilters van de jaren 80 op te sporen en te gebruiken, en had een set velgen en banden liggen die hij niet gebruikte zodat ze het gewicht van de Ford niet hoefden te dragen. Vorig jaar kreeg deze RS500 nog een uitgebreide onderhoudsbeurt, nu gaat hij de geschiedenisboeken in als duurste Sierra RS Cosworth ooit geveild...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden