Het gaat goed bij Ferrari, daarover bestaat geen twijfel. De nochtans hyperexclusieve Italianen boekten in 2022 namelijk voor het tweede jaar op rij een monsterwinst, en dan moet hun eerste SUV nog op de markt komen. Ze verwachten dan ook nog betere cijfers in 2023, en dat ligt niet alleen aan die Purosangue.
Begin 2022 startte Ferrari een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met de Purosangue. Hoewel we die van hun marketingafdeling zo niet mochten noemen, presenteerde het befaamde merk daarmee toch duidelijk zijn eerste SUV. De cijfers zijn er dan ook naar, want Ferrari moest de orderboekjes al sluiten omdat de wachttijden opliepen tot twee jaar. Daarbij gaat het echter om pre-orders, want de Purosangue werd in 2022 nog niet geleverd.
Veel om naar uit te kijken
Ook zonder die Purosangue wist Ferrari vorig jaar op zijn zachtst gezegd het hoofd boven water te houden. Zo liet het merk voor het tweede jaar op rij een verkooprecord optekenen, goed voor een mooie 13.221 exemplaren wereldwijd. Dat is nog eens 19% meer dan de 11.155 auto’s die de Italianen in 2021 wisten te slijten, en de winst groeit natuurlijk lekker mee. Ferrari draaide vorig jaar namelijk een omzet van bijna 5,1 miljard euro en verdiende uiteindelijk 939 miljoen, ten opzichte van net geen 4,3 miljard omzet en 833 miljoen winst in 2021. De topverkopers van 2022 waren naar eigen zeggen de SF90 Stradale, de 296 GTB en de Portofino M.
De Purosangue maakt dus nog geen deel uit van die cijfers, maar daar komt dit jaar verandering in. In de komende maanden moet de levering namelijk op gang komen, en zoals dat dan gaat met SUV’s zou die de verkoopcijfers nog een flinke boost moeten geven. Dat is echter niet het enige model waar Ferrari op zit te broeden, want ze beloven dit jaar nog eens vier nieuwe modellen te lanceren. Daarover houden ze verder in de lippen nog stijf op elkaar, maar volgens de geruchtenmolen mogen we alvast rekenen op een cabrio à la Roma Spider, een opvolger voor de 812 Superfast en een nog sterkere variant van de SF90. Heel wat om naar uit te kijken dus, zowel voor ons als voor Ferrari’s investeerders.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden