Klinkt met een elektrische auto op reis gaan al als een uitdaging? Dan moet je duidelijk eens met Chris en Julie Ramsey gaan babbelen. Dat Britse koppel wil aanstaande maart namelijk van de Noord- naar de Zuidpool rijden, en heeft daarvoor een elektrische Nissan Ariya gekozen. Nog een geluk dat het bergaf is, of hoe werkt dat?
Elektrische auto’s zijn in veel dingen goed. Stil zijn is bijvoorbeeld één van hun troeven, net als niks rechtstreeks uitstoten tijdens het rijden. Als je enige doel echter is om een enorme afstand te overbruggen, zouden we misschien eerder voor een flinke dieselmotor opteren — en al helemaal wanneer je ook extreem lage temperaturen op je pad zou tegenkomen. Toch moet het kunnen, en dat willen twee Britten nu samen met Nissan gaan bewijzen.
39-inchbanden en een espressomachine
Chris en Julie Ramsey willen namelijk van de Noordpool naar de Zuidpool rijden achter het stuur van een Nissan Ariya. Dan hebben we het wel degelijk over de elektrische SUV, en het koppel heeft voor de gelegenheid ook niet zomaar een dieselgenerator achterin gebouwd. Wel integendeel: de aandrijflijn van de auto werd helemaal standaard gehouden, al gaat het natuurlijk wel om de vierwielaangedreven e-4ORCE-versie. Ook daarbuiten beperken de aanpassingen zich eigenlijk enkel tot een ophanging die verhoogd werd om plaats te bieden aan de gigantische 39-inchbanden. Nissan laat wel weten dat het een espressomachine in de cabine heeft ingebouwd om de inzittenden van een constante toestroom aan cafeïne te voorzien, dus we hopen dit apparaat binnenkort in de optielijst van de standaard-Ariya te gaan vinden.
De zogenaamde Pole to Pole-expeditie vertrekt van de Noordpool, en zal een traject van pakweg 27.000 kilometer volgen om de Zuidpool te bereiken. Onderweg zullen ze flink wat onherbergzame gebieden doorkruisen, van natuurlijk sneeuwlandschappen tot woestijnen. Om de 87 kWh-accu van de Ariya ook daar te kunnen opladen, heeft het koppel een draagbare laadmodule mee die zijn stroom haalt uit een setje zonnepanelen en een inklapbare windmolen. Het vertrek staat gepland voor maart 2023, dus we zijn alvast benieuwd om te zien hoelang het tweetal over de rit zal doen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 6 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 21 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden