Renault gaat in Frankrijk officiële retrofitkits aanbieden in samenwerking met R-Fit om de klassieke Renault 4, Renault 5 en de eerste generatie Twingo om te bouwen naar een elektrische wagen. Voor de Belgische markt is het nog wachten op een wettelijk kader.
Retrofitting is in de autowereld het uitrusten van oude wagens met moderne techniek of technologie. Tegenwoordig is het meer bepaald de term die wordt gebruikt voor het ombouwen van klassiekers naar elektrische wagens, om ze betrouwbaarder te maken of om ze simpelweg nog te mogen gebruiken binnen lage-emissiezones. Vooral dat laatste is een grote reden waarom de belangstelling naar retrofitting toeneemt de laatste tijd, iets waar Renault nu opspringt door een officiële kit aan te bieden om je R4, R5 of eerste generatie Twingo om te bouwen naar een EV.
11.900 euro voor 80 km
De kit wordt in Frankrijk aangeboden in samenwerking met R-Fit, een Frans bedrijf dat ook kits aanbiedt voor de Citroën 2CV. Het kost 11.900 euro, maar dan heb je wel alle nodige techniek, de installatie en de papieren om je klassieker opnieuw in te schrijven als EV. De kit bestaat uit een elektromotor van 48 kW (65 pk), een LFP-batterij van 10,7 kWh en natuurlijk alle bekabeling en regelunits. De gewichtsdistributie blijft onveranderd volgens Renault en je moet zo'n 80 km moeten kunnen rijden voor je weer 3,5 u aan een gewoon stopcontact moet laden.
Een heel groot rijbereik of snelladen heb je dus niet, maar wel twee jaar fabrieksgarantie en de mogelijkheid om overal weer binnen te kunnen met je klassieker. De kit wordt voorlopig enkel in Frankrijk aangeboden, want in België ontbreekt het nog aan een wettelijk kader om je benzinewagen opnieuw in te schrijven als EV. Daar wordt wel werk van gemaakt en er zou nog in 2023 een oplossing moeten zijn. Je zou voorlopig wel de omgebouwde wagen in Frankrijk kunnen inschrijven en vervolgens invoeren naar België, want eens je een Europese goedkeuring hebt, mag je ook bij ons binnen. Maar da's natuurlijk nogal omslachtig.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden