General Motors is nog niet klaar met de V8, ondanks de shift die de industrie inzet richting elektrificatie. De Amerikaanse constructeursgroep heeft net besloten een kleine 800 miljoen euro te investeren in een nieuwe generatie van de iconische LS V8.
Je moet het de Amerikanen nageven: eigenzinnig zijn ze wel. Want waar zelfs een sportmerk als Mercedes-AMG zijn V8 uitfaseert ten faveure van een plug-in hybride viercilinder zoals in de AMG C 63, kondigt General Motors doodleuk aan dat het 854 miljoen dollar (785 miljoen euro) investeert in de productie van een nieuwe generatie 'small-block V8', ofwel een nieuwe generatie van de iconische LS-motorreeks. Maar ook in EV's wordt geïnvesteerd: een mooie 64 miljoen dollar (58,8 miljoen euro).. huh?
Elektrificatie niet van de baan
Laat deze cijfers je niet te veel verblinden: het betekent niet dat GM nog geen geld steekt in de elektrificatie van zijn gamma. Begin 2022 kondigde het concern bijvoorbeeld nog aan dat het 7 miljard dollar (6,4 miljard euro) investeert in de ontwikkeling en (batterij)productie van zijn Ultium-platform voor elektrische wagens, waar onder andere de Chevrolet Silverado EV en GMC Hummer EV gebruik van maken. Die 64 miljoen dollar van nu dient enkel om de fabriek in Rochester (New York) te ondersteunen voor de productie van koelsystemen voor batterijpakketten.
Die 854 miljoen dollar is vooral bedoeld om de traditionele pick-ups en SUV's een nog iets langer leven te geven met een nieuwe generatie V8-motoren, voor wie nog niet wil overstappen op elektrische wagens, bijvoorbeeld mensen die op het Amerikaanse platteland wonen. De LS en LT V8 van GM zit in alles van de nieuwste Corvette C8, inclusief de pas aangekondigde hybride Corvette E-Ray, tot de grote SUV's en pick-ups als de Cadillac Escalade en de GMC Sierra. De LS- en LT-motoren zijn vooral in de VS geliefd vanwege hun compacte formaat, hun lage gewicht dankzij de aluminium bouw en de hoge vermogens die ermee te behalen zijn. Het is dan ook een erg populaire keuze voor motorswaps.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 4 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden