"Hoe, maar Tesla heeft toch ook al Autopilot?", horen we je denken. Dat klopt, maar met de nieuwe toelating voor Mercedes om op niveau 3 autonoom te rijden, mag je ook écht je ogen van de weg halen op de snelweg in Nevada. En dat is een primeur.
Mercedes heeft tijdens de technologiebeurs CES in Las Vegas aangekondigd dat zijn S-Klasse en EQS in diezelfde staat Nevada binnenkort autonoom over de snelweg mogen rijden in druk verkeer. Die toelating had het merk eerder al in Duitsland, waar diezelfde modellen uitgerust met het Drive Pilot-systeem tot 60 km/u op bepaalde stukken snelweg de controle over het stuur mogen overnemen. Daarmee voldoen ze aan 'niveau 3' van autonoom rijden, wat erop neerkomt dat de auto de controle in handen heeft, maar de bestuurder wel nog bereid moet zijn de controle over te nemen indien gevraagd.
En Autopilot dan?
Wat is dan het verschil met Tesla's Autopilot/Full Self Driving, dat al enige tijd zijn gebruikers quasi volledig autonoom van A naar B kan loodsen zonder de beperking van in de file op de snelweg te moeten staan? Wel, in het geval van Autopilot ben je als bestuurder nog steeds verplicht om ten allen tijde op te letten en moet je de controle kunnen overnemen ook als de auto daar niet om vraagt. Je bent dus nog steeds aansprakelijk voor het gedrag van je auto, ook al reed je op Autopilot of 'Full Self Driving'.
Bij Mercedes mag je dus met een gerust hart even met wat anders bezig zijn, zoals een filmpje kijken op je smartphone of wat friemelen aan het MBUX Hyperscreen van je EQS. Loopt het dan toch mis, dan is Mercedes aansprakelijk voor een ongeval of verkeersovertreding wanneer Drive Pilot actief is. Momenteel heeft Mercedes dus, na Duitsland, de goedkeuring gekregen in de staat Nevada in de VS, maar Californië zou spoedig moeten volgen. Het zou overigens ook een nuttig systeem kunnen zijn op de Brusselse en Antwerpse ring op een doordeweeks spitsuur, maar daarvoor moeten onze regeringen eerst groen licht geven...
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 6 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 21 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden