Groot nieuws uit Berlijn, want daar wordt de nagelnieuwe Tesla-fabriek klaargestoomd om zijn Model Y’s in twee moderne metallic-lakken te draperen. Het gaat om een nieuwe zilverkleur en — eindelijk — een metallic-rood. Het enige nadeel schuilt in het prijskaartje, want dat ligt aanzienlijk hoger dan voorheen.
Zie je tegenwoordig een rode Tesla, dan is dat er doorgaans eentje in een soort platte unilak die evengoed op een budgetproduct uit de nillies kon gelegen hebben. Het enige rood dat de Amerikanen namelijk aanboden was ‘Red Multi-coat’, en dat klinkt eigenlijk al even simpel als het eruit ziet. Daar komt nu eindelijk verandering in, want Tesla programmeert twee nieuwe, moderne metallic-lakken in zijn Berlijnse Model Y-spuitcabine. En hou je vast, want eentje daarvan heet ‘Midnight Cherry Red’. Dat lijkt er al meer op…
De betere kerstbal
Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om een lekker diepe, donkerrode tint die je misschien ook wat kan doen denken aan de betere kerstbal. De andere kleur heet dan weer ‘Quicksilver’, en dat is een soort donkergrijs met een diep metallic-effect. Een beetje zoals het ‘Midnight Silver Metallic’ dat je tegenwoordig al vaak op de Model 3’s en Y’s ziet, en die kleur wordt dan ook vervangen door het nieuwe ‘Quicksilver’. ‘Midnight Cherry Red’ stoot daarmee ook het oude ‘Red Multi-coat’ uit de configurator van de Long Range- en Performance-modellen, maar daar zijn we minder rouwig om.
Tot je even in die configurator binnen kijkt, want dan blijkt dat je wel wat over moet hebben voor de nieuwe tintjes. Zo moest je voorheen voor Tesla’s ‘Meerdere Lagen Rood’ al pakweg 2.000 euro betalen, maar stijgt dat nu naar 3.200 euro voor het nieuwe ‘Midnight Cherry Red’. Voor ‘Quicksilver’ betaal je dan weer 3.000 euro tegenover 1.600 euro voor het oude grijs. Dat is ergens ook maar logisch aangezien het om complexere lakken gaat, al heb je wel niet de keuze want de verfrobot in ‘Gigafactory Berlin-Brandenburg’ kan de oude tinten simpelweg niet uit zijn kwast schudden.
Voorlopig is de Duitse Tesla-fabriek dan ook de enige waar deze wijziging van toepassing is, dus de kleuren worden enkel verkrijgbaar op de Model Y Long Range en Performance. Voor de achterwielaangedreven basisversie — die niet in Duitsland gebouwd wordt — blijven de oude kleurtjes nog even verkrijgbaar. De eerste exemplaren zouden onze wegen moeten sieren vanaf begin volgend jaar.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden