De Noord-Amerikaanse universiteit Purdue University heeft de meest witte verf ter wereld ontwikkeld. Die verf reflecteert 98.1% van het zonlicht en kan daardoor oppervlakten 4.5°C koeler houden dan de huidige omgevingstemperatuur. Toegepast op een auto zou de cabine minder snel opwarmen waardoor de airco minder hard hoeft te werken. Goed voor het verbruik, uitstoot en range.
Spring even mee naar 2021. Wetenschappers aan de Purdue University in Indiana (VS) ontdekken dat ze door het toepassen van barium sulfaat in witte verf de reflectie van die verf kunnen verhogen tot 98.1%. Of in mensentaal, de nieuwe meest witte verf ter wereld is in staat om zo goed als de volledige warmte van zonnestralen te reflecteren. Eén klein probleem echter, want de verf moet relatief zo dik worden gesmeerd, dat ze niet meteen een toepassing kan vinden in de transportsector. Hoewel architecten en steden dus aan de slag kunnen met de verf, stond de telefoon van de universiteit roodgloeiend (of witgloeiend?) door de auto-, vliegtuig- en transportsector. Goed nieuws, de oplossing lijkt nu gevonden!
Minder warmte = minder airco
Verder onderzoek heeft er voor gezorgd dat de verf voortaan amper 150 micrometer dik hoeft te worden toegepast om hetzelfde effect te bieden. Om je een idee te geven, de verf op je auto is tussen de 100 à 180 micrometer dik. Waardoor de witte verf voortaan dus perfect toepasbaar is op allerhande voertuigen. Voertuigen waarvan de koetswerkdelen in die verf 4.5°C koeler kunnen zijn dan de omgevingstemperatuur.
Klinkt als een fait divers maar met deze verf kan er een gigantische hoop energie (en uitstoot) worden bespaard. Huizen, auto's, vliegtuigen en treinen met deze verf zullen minder onderhevig zijn aan warmte van de zonnestralen. Daardoor blijft het niet enkel binnenin een stuk koeler, de airco zal ook een stuk minder hard moeten werken. Rijden we binnenkort allemaal met witte auto's? Voor ons energieverbruik zou het niet eens zo'n slecht idee zijn...
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden