Hup Holland: Lightyear 0 is officieel meest aerodynamische auto ter wereld

Lightyear 0 2022

De Nederlandse start-up Lightyear heeft nog geen enkele auto geleverd, of het mag al een wereldrecord op zijn naam zetten. Noem hun zonneauto voortaan namelijk niet langer ‘Lightyear 0’, maar zeg gerust ‘meest aerodynamische productieauto ter wereld’. En nu jij, Mercedes EQS.

Bij de lancering van de EQS verkondigde Mercedes-Benz vol trots dat hun elektrische luxeberline de meest gestroomlijnde productieauto ter wereld was. Met ruim een eeuw ervaring op zak ontwikkelden de Duitse ingenieurs namelijk een aalgladde koets die door de lucht klieft als geen ander… op dat moment. Want wat ’s werelds oudste autobouwer kan, blijkt één van de jongste constructeurs op de markt nu echter nog beter te kunnen.

Goede stroomlijn, en véél zonnepanelen

Lightyear heeft namelijk doodleuk laten weten dat hun auto nog aerodynamischer is dan de EQS, en ook geen klein beetje. De Lightyear 0 pronkt namelijk met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.175, en die werd opgemeten in de windtunnel volgens de officiële WLTP-procedure. Daarmee schildert hij de waarde van 0.20 die de Mercedes liet optekenen af als spreekwoordelijke borrelnootjes. Mercedes heeft echter nog een troef achter de hand in de vorm van de Vision EQXX, zijn elektrische studiemodel dat even geleden nog dik 1.000 kilometer reed op een enkele acculading. Die pronkt met een waarde van 0.17, maar dat is natuurlijk (nog) geen productiemodel…

Lightyear 0 2022

Zo’n gunstige stroomlijn komt de actieradius van een elektrische auto natuurlijk ten goede, en dat zal de Lightyear 0 best kunnen gebruiken. De Nederlandse zonneauto wil namelijk een rijbereik van 1.000 kilometer halen uit een accu van amper 60 kWh, en daarmee komt de gemiddelde EV ter vergelijking slechts zo’n 400 kilometer ver. Dat rendement dankt de Lightyear natuurlijk niet alleen aan zijn lage luchtweerstandscoëfficiënt, want ook de vijf vierkante meter aan zonnepanelen in het koetswerk zitten daar voor iets tussen. Zo moet de auto op een goede dag 70 kilometer rijbereik uit de zon kunnen winnen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws