We hoeven het je vast niet te vertellen: de Belg is verknocht aan zijn bedrijfswagen. Er steken echter alternatieven de kop op, zoals het combineren van bijvoorbeeld openbaar vervoer en deelmobiliteit in een compleet pakketje. Dat concept heet ‘Mobility as a Service’ (MaaS) en leasemaatschappij ALD springt nu op die kar met ALD Move.
Je hebt vast al van ALD Automotive gehoord, en vooral indien je een bedrijfswagen op je oprit hebt staan. Het Franse bedrijf is namelijk de wereldleider op het gebied van leasing en vlootbeheer, met klanten in 43 landen en een totaalplaatje van 1,76 miljoen voertuigen onder zijn hoede. Individuele auto’s zijn echter niet het enige waar ALD zich mee bezig houdt — of toch: niet meer. Zo geven ze nu het startschot voor ALD Move in België, en die dienst wil werknemers verwennen met MaaS.
Van trein tot deelfiets
Voor je gedachten afdwalen naar je favoriete biermerk, trakteren we je bij deze graag op het autoweetje van de dag. MaaS — kort voor ‘mobility as a service’ staat namelijk voor een soort multimodaal totaalabonnement. Dat betekent dat je via je werk toegang krijgt tot zowel openbaar vervoer als deelmobiliteit in één applicatie, en de werkgever vaak ook de mogelijkheid heeft om langs diezelfde weg kilometervergoedingen en dergelijke bij te houden. Kortom: het is een alternatieve manier om het mobiliteitsbudget te gebruiken dat eventueel deel uitmaakt van je loon, zonder dat je daarvoor gewoon een bedrijfswagen op je oprit krijgt.
Een praktisch voorbeeld van zo’n MaaS-app is ALD Move, dat ALD Automotive net in samenwerking met start-up Skipr lanceerde. Daarbij krijgen werknemers een app en een betaalkaart mee, waarlangs ze toegang krijgen tot een maandelijks vastgelegd budget. Dat budget kunnen ze gebruiken voor heel wat verschillende mobiliteitsoplossingen, zoals autodelen maar ook openbaar vervoer wanneer er veel file is of zelfs deelfietsen om van het station naar het werk of een afspraak te geraken. Het doel is niet alleen om milieubewuster onderweg te zijn, maar dus ook om flexibeler te zijn wanneer het even minder logisch is om met de auto ergens heen te gaan.
Zou jij een dergelijke dienst overwegen? Of hou je dan toch liever vast aan de bedrijfswagen?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden