Met de opkomst van de elektrische auto en nieuwe (online) verkoopmodellen lijkt de korting stilaan uit de showroom van de autodealer te verdwijnen. Of dat echter problematisch is?
Hoewel we niet afdingen aan de kassa van de lokale supermarkt of doe-het-zelver, is het een Belgische gewoonte om bij een garage af te dingen op een nieuwe auto. Daar lijkt nu stilaan een einde aan te komen door een perfecte storm in autoland. Want door het beperkte aanbod, de grote vraag naar EV's en nieuwe verkoopmodellen wordt korting op een nieuwe wagen stilaan verleden tijd.
Belgisch gegeven
Ga er de voornaamste EV-merken maar eens op na. Tesla en Polestar hanteren een online verkoopmodel waarbij je niet meer fysiek in contact komt met een verkoper. De te betalen prijs op de website is dus ook de prijs die je zal betalen voor en auto van die merken. Skoda, Hyundai, Ford, MG en Volvo? Voor de EV's van die merken is de prijs op de voorruit die prijs die je zal betalen.
Of dat echt problematisch hoeft te zijn? Dat hangt er natuurlijk van af. Zo weten we al langer dat de marges op EV's piepklein zijn. Waardoor het wat opportunistisch is om te geloven dat een dealer nog vlot duizenden euro's marge heeft liggen die hij graag met zijn klant wil delen. Daarnaast kan je ook zeggen dat hierdoor een eerlijker systeem ontstaat. Want waarom zou een goede onderhandelaar een betere prijs krijgen op een nieuw voertuig dan een introvert persoon? Op restaurant betalen beiden tenslotte ook evenveel voor dezelfde pasta. Tenslotte mogen we ook onze handen kussen dat België niet overstapt op een Amerikaans model. Daar stuwen dealers vaak prijzen vér de hoogte in boven de originele vraagprijs. Waardoor het niet ongebruikelijk is om +30% tot zelfs +50% extra te betalen voor een auto boven de fabrieksprijs.
Autosalon als lichtpunt?
Dat het onderhandelen over de prijs van een nieuwe wagen binnenkort iets van het verleden is staat in de sterren geschreven. Toch kunnen we als Belgen troost zoeken in een ander typische Belgisch fenomeen: salondeals. Want zonder twijfel zullen automerken ook de komende jaren januari blijven gebruiken als salonmaand, met of zonder autosalon. Niet gek als je weet dat er voor corona automerken waren die 40% van hun jaarlijkse verkoop in België al draaiden in januari.
Wat vinden jullie? Is het verdwijnen van onderhandelen over de prijs met je dealer voor je nieuwe auto problematisch? Laat het weten!
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 3 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 18 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden