Inschrijvingen verder in vrije val: 37 procent minder dan voor corona

Febiac inschrijvingen eerste helft 2022

Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in ons land is er de eerste helft van dit jaar verder op achteruitgegaan. Dat blijkt uit de cijfers van automobielfederatie Febiac. De oorzaak is te vinden bij de tekorten aan onderdelen en de leveringsproblemen die daaruit voortvloeien, zegt Febiac.

In de eerste helft van dit jaar werden er in ons land 195.387 nieuwe auto’s ingeschreven. Tegenover de eerste helft van 2021 gaat het om een daling van 15,9 procent, iets meer dan het Europese gemiddelde (14 procent). Vergeleken de eerste helft van 2019, voor de coronacrisis, gaat het zelfs om een daling van 37 procent, zo becijferde de Belgische automobielfederatie Febiac.

Ook daling bij tweedehands

De grote schuldige is het aanslepende tekort aan onderdelen, waardoor de levertermijnen van nieuwe auto’s flink oplopen. Dat speelt al een tijdje in het voordeel van de tweedehandsmarkt: voor elke nieuwe auto die er tijdens de eerste zes maanden werd ingeschreven, werden er 1,31 tweedehandsauto’s ingeschreven. Voor corona waren dat er nog 1,18. In de eerste helft van dit jaar beginnen vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt echter minder op elkaar afgestemd te geraken: vergeleken met de eerste helft van 2021 werden er 9,27 procent minder tweedehandswagens ingeschreven. Vergeleken met de eerste helft van 2019, voor corona, gaat het zelfs om 21,7 procent minder inschrijvingen.

Zakelijke kopers blijven trouw op post: zij waren in de eerste jaarhelft van 2022 goed voor 61,8 procent van de nieuwe inschrijvingen. Zij kiezen nog steeds het vaakst voor auto’s op benzine (37 procent), gevolgd door diesels (22,7 procent) en plug-inhybrides (22,6 procent). Volledig elektrische auto’s zijn goed voor 12,2 procent. Een groot contrast met de particuliere kopers: daar zijn EV’s goed voor 3,3 procent van de nieuwe inschrijvingen. Ook hier zijn benzine (70,1 procent) en diesel (10,3 procent) het populairst, gevolgd door full hybrids (11 procent). In totaal waren auto’s met een stekker in de eerste helft van dit jaar goed voor bijna een kwart van de nieuwe inschrijvingen (24,2 procent). Het gaat om een stijging van 5,8 procent vergeleken met de eerste helft van vorig jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Ikke 11:54
afbeelding van Ikke

Tja wat wil je... De auto prijzen na Corona al eens goed bekeken? Denk dat bijna elk model op minder dan 2 jaar minimum 5000€ duurder is geworden. Wat heb je nu nog voor 25000€? Een kleine basis auto lukt misschien nog net maar verder bitter weinig. Voor een deftige familiewagen ga je meteen naar minimum 40000€.... Als de invoerders en fabrikanten niet snel tot inzicht komen gaat het nog erger worden. Dat zullen er sowieso merken failliet gaan en verdwijnen.

andre123 13:44
afbeelding van andre123

corona en ukraine,DE uitvluchten voor overheden en bedrijven om de boel nog meer te jennen en manipuleren.....vroeg of laat komt loontje om zijn....zoals ikke hier al aangeeft zullen er velen sneuvelen wanneer de particulier definitief afhaakt.

.

Ikke 10:36
afbeelding van Ikke

Gisteren 2 garages bezocht Hyundai en Citroen. Een kleine Hyundai i10 in de showroom kost al 20.000€. Was gaan kijken voor een Tucson maar die kost ook 45000€. De Tucson is op pakweg 6 maanden 3000€ duurder geworden zei de verkoper. Dat is toch zot? De verkoper was wel eerlijk want zei onverbloemd dat gewone mensen het steeds moeilijker gaan krijgen om een auto te kunnen kopen. Ook de interesten voor een krediet gaan blijkbaar maandelijks omhoog. Maw auto's steeds duurder en leningen steeds duurder waardoor een auto stilaan onmogelijk begint te worden voor een groot deel van de middenklasse. Dat verklaard misschien die terugval van 37%. De tweede was Citroen Stellantis Drogenbos maar daar hebben verkopers geen tijd voor klanten. Beleefdheid en gewoon goeiedag zeggen kennen ze daar niet. Na halfuur weer vertrokken zonder iemand gesproken te hebben.... en dan hun CEO maar klagen in de media.... dat is echt een voorbeeldgarage van hoe het NIET moet. Pas op er was maar 3/4 man in de ganse showroom van 4 Stellantis merken. Het is niet dat het druk was. Tja de autowereld ten top. Goed bezig. Ik vraag mij af welke media het eindelijk eens gaat opnemen voor de gewone klant? Maar ja dat is ijdele hoop vrees ik de media mag precies niks negatief schrijven over de autowereld.... ze zouden "verdomme" beter eens de invoerders en merk vertegenwoordigers met de neus op de feiten drukken ipv gewoon ja te knikken. Als de CEO van Stellantis zegt dat auto's te duur worden waarom wordt daar dan door de media niet op gereageerd? Of lopen/rijden wij middenklassers daar ook al in de weg?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws