Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in ons land is er de eerste helft van dit jaar verder op achteruitgegaan. Dat blijkt uit de cijfers van automobielfederatie Febiac. De oorzaak is te vinden bij de tekorten aan onderdelen en de leveringsproblemen die daaruit voortvloeien, zegt Febiac.
In de eerste helft van dit jaar werden er in ons land 195.387 nieuwe auto’s ingeschreven. Tegenover de eerste helft van 2021 gaat het om een daling van 15,9 procent, iets meer dan het Europese gemiddelde (14 procent). Vergeleken de eerste helft van 2019, voor de coronacrisis, gaat het zelfs om een daling van 37 procent, zo becijferde de Belgische automobielfederatie Febiac.
Ook daling bij tweedehands
De grote schuldige is het aanslepende tekort aan onderdelen, waardoor de levertermijnen van nieuwe auto’s flink oplopen. Dat speelt al een tijdje in het voordeel van de tweedehandsmarkt: voor elke nieuwe auto die er tijdens de eerste zes maanden werd ingeschreven, werden er 1,31 tweedehandsauto’s ingeschreven. Voor corona waren dat er nog 1,18. In de eerste helft van dit jaar beginnen vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt echter minder op elkaar afgestemd te geraken: vergeleken met de eerste helft van 2021 werden er 9,27 procent minder tweedehandswagens ingeschreven. Vergeleken met de eerste helft van 2019, voor corona, gaat het zelfs om 21,7 procent minder inschrijvingen.
Zakelijke kopers blijven trouw op post: zij waren in de eerste jaarhelft van 2022 goed voor 61,8 procent van de nieuwe inschrijvingen. Zij kiezen nog steeds het vaakst voor auto’s op benzine (37 procent), gevolgd door diesels (22,7 procent) en plug-inhybrides (22,6 procent). Volledig elektrische auto’s zijn goed voor 12,2 procent. Een groot contrast met de particuliere kopers: daar zijn EV’s goed voor 3,3 procent van de nieuwe inschrijvingen. Ook hier zijn benzine (70,1 procent) en diesel (10,3 procent) het populairst, gevolgd door full hybrids (11 procent). In totaal waren auto’s met een stekker in de eerste helft van dit jaar goed voor bijna een kwart van de nieuwe inschrijvingen (24,2 procent). Het gaat om een stijging van 5,8 procent vergeleken met de eerste helft van vorig jaar.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 14 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden