Noodzakelijk kwaad: Elektrische Mercedes G-Klasse krijgt accu met grotere densiteit

Mercedes Concept EQG 2021

Hoe bouw je een loodzware, vierkante SUV om tot een elektrische auto met toch iéts van noemenswaardig rijbereik? Dan kan je bijna niet anders: daar moet een extreem goede accu in komen. Daarom gaat Mercedes-Benz in zee met een Amerikaanse start-up om een batterij te ontwikkelen die meer energie kan opslaan.

Vorig jaar maakten we kennis met een wel heel onwaarschijnlijk studiemodel van Mercedes. Met de Concept EQG toonden ze namelijk een zuiver elektrische versie van misschien wel de meest vierkante auto op de markt, de G-Klasse. Die beloofden ze ook echt te gaan produceren, maar deze keer kunnen ze natuurlijk niet teruggrijpen naar extreem aerodynamische druppelvormen om de EV van een groot rijbereik te voorzien. Het enige alternatief is om de accu zo efficiënt mogelijk te maken, en daarvoor gaat Mercedes te rade bij het Amerikaanse Sila Nanotechnologies.

Tot 40% meer energie

Als die naam je niet meteen iets zegt, dan kan het cv van zijn oprichter je misschien overtuigen. Gene Berdichevsky was destijds namelijk één van de eerste medewerkers bij Tesla, dus hij weet wel het één en ander over elektrische aandrijflijnen. Sila Nanotechnologies houdt zich tegenwoordig vooral bezig met het ontwikkelen van lithium-siliconebatterijen, die grof gesteld gebruik maken van een anode van siliconen in plaats van grafiet. Dat moet de opslagcapaciteit van de batterij ten goede komen, en nog geen klein beetje. Zo spreken ze bij Mercedes over een toename in energiedensiteit van 20 tot 40 procent, waardoor je dus zoveel meer energie in een accu van hetzelfde formaat moet kunnen proppen. En dat zou een model als de EQG waarschijnlijk wel kunnen gebruiken.

Mercedes Vision EQXX 2022

De ontwikkeling gebeurt trouwens niet puur in functie van de elektrische G-Klasse, maar moet uiteindelijk doorstromen naar het volledige gamma van Mercedes-Benz. De samenwerking met Sila is er dan ook eentje van langere duur, want Mercedes investeerde al in 2019 in de Amerikaanse start-up. Daarnaast werken de ingenieurs in Stuttgart ook verder aan elektrische aandrijflijnen die minder verlies genereren en aan zo aerodynamisch mogelijke koetswerkvormen, ontwikkelingen die de Vision EQXX vorige maand nog ruim 1.000 kilometer op één lading stroom liet afleggen. Een elektrische G-Klasse zien we dat niet doen, maar alle beetjes helpen…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws