Titel bestverkochte sportwagen van 2021 gaat opnieuw naar Ford Mustang

Ford Mustang Mach 1 2022

De Ford Mustang heeft het opnieuw geklaard: voor het zevende jaar op rij gaat het model met de titel van bestverkochte sportwagen ter wereld aan de haal. Hoewel de Amerikaan in 2021 iets minder over de toonbank ging dan het jaar voordien, haalde de Mustang toch de eerste plaats met een aanzienlijke voorsprong.

Het kan in onze contreien enigszins als een verrassing komen, dit nieuws over de Ford Mustang. Bij ons zie je het model namelijk maar zelden meer passeren, vooral sinds Ford de versie met 2.3-liter EcoBoost-viercilinder uit ons gamma plukte. Sindsdien heb je de keuze tussen de Mustang GT met een enorme 5.0-liter V8 in het vooronder, of een nog radicalere Mach 1-versie op basis van hetzelfde motorblok. Dat zijn zaken waar de fiscus misschien wel blij van wordt, maar de Belgische belastingbetaler niet bepaald.

Troostprijs voor Dodge Challenger

Elders schrikt men daar blijkbaar minder voor terug, dat blijkt uit de jaarlijkse sportwagenstudie van S&P Global Mobility. Zo wist Ford wereldwijd 69.069 Mustangs aan de man of vrouw te brengen, goed voor opnieuw een eerste plaats in de reeks van bestverkopende sportwagens. Daar staat het model trouwens al sinds zijn lancering in 2015. Zij die dus al met de vinger gingen wijzen naar de elektrische Mach-E die sinds vorig jaar ook onder de Mustang-noemer in onze showrooms staat, worden alvast gerustgesteld. Die SUV telde het studiebureau wijselijk niet mee in hun berekening.

Ford Mustang Mach 1 2022

De Ford Mustang wist bovendien een voorsprong van zo’n 15.000 exemplaren te behouden op de tweede bestverkoper van vorig jaar. Dat was ook al een Amerikaan, de Dodge Challenger, al kampt dat model wel met een aanzienlijk nadeel. Die wordt namelijk uitsluitend in de VS verkocht, en daar overtuigde Dodge dan wel meer kopers — welgeteld 54.313 — dan Ford, met 52.414 Amerikaanse Mustangs. Een vergelijking met de cijfers van vorig jaar geeft ook een dalende trend in de Mustang-verkopen weer, want toen wist Ford wereldwijd nog 80.577 exemplaren te slijten. Het eerste Europese model vinden we trouwens pas op de derde plek in de vorm van de Porsche 911, goed voor 38.464 wereldwijde aankopen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Mathieu 12:33
afbeelding van Mathieu

Heel goed dat zo'n verkoop niet enkel van Europa afhangt. Maar, ook confronterend dat de rest van de wereld zeker nog niet even groen denkt als Europa. Persoonlijk vind ik het heel spijtig dat wij hier zo moeten boeten (lees: de torenhoge accijnzen op een wagen met een iets of wat degelijke motor) voor de groene evolutie. Ik ben niet tegen die evolutie, dus spring maar niet op jullie paard, maar weiger mee te gaan in het elektrisch verhaal zolang een degelijke elektische wagen niet betaalbaar wordt. En aan de particuliere verkoopcijfers te zien ben ik niet alleen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws