Zie je door het bos van modellen binnen de VW-groep stilaan de bomen niet meer? Dan komt er misschien wel goed nieuws je richting uit, want de CFO van het concern belooft een achtjarig dieet voor het gamma. De focus ligt daarin echter wel op de easy gains.
Duitse constructeurs spannen tegenwoordig zowat de kroon als het op een uitgebreid modellengamma aankomt. Ze voorzien graag vertegenwoordiging in elk denkbaar segment, en dan nog het liefst in verschillende vormen en — vooral — hoogtes. Daar wil de Volkswagen-groep alvast iets aan gaan doen, of toch als we hun CFO mogen geloven.
60% verdwijnt... of 40% blijft over
In een interview met de Financial Times heeft Arno Antlitz, die de cijfertjes binnen het concern voor zijn rekening neemt, namelijk een schijnbaar flinke afslankingskuur voor het gamma aangekondigd. Zo spreekt de CFO over een schrapping van wel 60% van de bestaande modellen tegen 2030. Er is echter wel een 'maar', want Antlitz zal in de komende acht jaar vooral modellen met verbrandingsmotoren de deur wijzen. Verrassender is dus in zekere zin dat er tegen 2030 nog 40% van de huidige modellen met thermiek onder de kap zal overblijven, want heel wat andere constructeurs beloven al eerder zuiver elektrisch te gaan...
Desondanks belooft Antlitz toch ook een afname in het totaal aantal verkrijgbare modellen tegen 2030, en wel met een reden. De Volkswagen-groep wil zich volgens de CFO namelijk meer gaan toeleggen op de premiummodellen van het concern, want daar liggen de grotere winsten. Dat hebben we al eerder gehoord, want de laatste tijd zijn er wel meer merken die het graag wat hogerop willen zoeken. Zelfs Mazda liet even geleden nog weten dat ze liever willen strijden met Lexus en consorten dat met de gewoonlijke middenklassers. Dat moet dus als muziek in de oren klinken voor de budgetmerken van deze wereld, die hun concurrentie met de dag zien slinken.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden