Putin heeft Renault in wurggreep

Renault Rusland

Dat de invasie van Rusland in Oekraïne eveneens slecht nieuws is voor de autosector spreekt voor zich. Voor één Europees automerk staat er echter extreem veel op het spel. Enerzijds omdat Rusland de tweede grootste markt is voor dat merk, anderzijds omdat Putin het merk in zijn wurggreep heeft. Dat merk... is Renault.

Spring even mee naar 2007. Putin stond aan het roer van Rusland (uiteraard) en Carlos Ghosn had de touwtjes van de Renault-Nissan-Alliantie nog strak in handen. Meer nog, Ghosn droomde van een gigantisch consortium. Waardoor hij op zoek was naar nieuwe automerken. Dacia zat al in de portefeuille, Mitsubishi stond op de wenslijst maar eerst was het tijd voor het Russische AvtoVAZ, de groep achter Lada. Een deal van 1 miljard euro tussen Putin, Ghosn en - wegens aandeelhouder van Renault - de Franse overheid werd beklonken. Renault was na een fikse investering voortaan mede-eigenaar van AvtoVAZ. Een beslissing die nu 15 jaar na datum zorgt voor een ongemakkelijke situatie bij Renault.

Verlies staat vast

Besluit je als automerk om tijdelijk de verkoop en of productie op te schorten in Rusland, dan behoort een financiële kater tot de mogelijkheden. Bij Renault is dat echter een vanzelfsprekendheid. Vorig jaar draaide Renault in Rusland namelijk nog een omzet van 5 miljard euro, zowat 12% van de totale omzet dat jaar. Meer nog, Rusland is de tweede grootste markt voor Renault. Waardoor het Franse bedrijf potentieel zo'n 315 miljoen euro winst in rook kan zien opgaan. Daarenboven breek je niet zo maar even een miljardencontract met een grootmacht zonder het nodige weerwerk.

Renault Rusland

Alsof dat nog niet vervelend genoeg is, bestaat er de kans dat Renault ook fors verliest als het wél in Rusland actief blijft. Niet enkel zou dat slecht onthaald worden door de internationale politiek (Renaults grootste aandeelhouder is Frankrijk), er is ook een grote kans dat Renault haar gelden niet meer uit Rusland krijgt. Enerzijds door de exclusie van Rusland uit Swift (lees: het internationale betalingsverkeer), anderzijds omdat de kans bestaat dat Rusland beslag kan leggen op de gelden van Russische bedrijven en dus ook op dat van AvtoVAZ.

Hoewel merken zoals Volkswagen, Porsche, Bentley, Hyundai, Nissan, BMW en Toyota zich (tijdelijk) hebben teruggetrokken van de Russische markt of de productie in Rusland hebben gestaakt, blijft het stil rond Renault. Al bestaat er geen twijfel dat er intern een moeilijke knoop moet doorgehakt worden. Liever vroeg dan laat, want het aandeel van Renault is in vrije val.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws