V8 van de toekomst: Yamaha werkt aan achtcilinder op waterstof

Yamaha Toyota V8 waterstof 2022

In Japan zijn een aantal bedrijven naarstig in de weer om de verbrandingsmotor te redden. Als deel van een samenwerking met onder andere Subaru, Mazda en Toyota ontwikkelt Yamaha namelijk een krachtige, thermische motor op waterstof. Als basis dient de V8 die we kennen uit een aantal Lexus-producten.

Liefhebbers van de traditionele verbrandingsmotor zien de deadline zienderogen naderen. Vanaf 2035 is het namelijk zover: dan gaan er Europawijd geen auto’s met thermische motoren meer over de toonbank. In Vlaanderen zal je zelfs al geen nieuw exemplaar op fossiele brandstof meer kunnen kopen vanaf 2029. Een groepje Japanse constructeurs werkt echter aan een metaforische stok om tussen die deur te steken, en die komt in de vorm van deze V8 op waterstof.

H2-V8

Yamaha verkondigt in het persbericht over deze V8 namelijk zijn onvoorwaardelijke liefde voor de verbrandingsmotor, en zijn toewijding om het voortbestaan van de traditionele krachtbron te verzekeren. Met dat doel voor ogen is het een aantal jaar geleden een samenwerking aangegaan met Kawasaki, Subaru, Mazda en Toyota om te bewijzen dat een krachtige verbrandingsmotor ook proper kan zijn. Getuige deze 5.0-liter V8 — die wij vooral kennen uit Lexus-producten zoals de LC500 of wijlen de RC F — waarvan Yamaha de cilinderkoppen, de injectoren en het inlaatspruitstuk aanpaste om hem op waterstof te doen lopen. Het resultaat is naar eigen zeggen een vermogen van 450 pk en een koppel van 540 Nm aan een uitstoot van 0 gram CO2, al spreekt de constructeur voorlopig niet over de eventuele uitstoot van andere schadelijke stoffen.

Toyota Yaris GR H2 2021

Deze V8 is trouwens niet het enige experiment dat in de rangen van Toyota plaatsvindt met de verbranding van waterstof. Zo onthulden de Japanners vorig jaar al het studiemodel van een GR Yaris waarvan het 1.6-literblokje waterstof dronk, en kregen we ook een Lexus-buggy te zien die het goedje verbrandde in een 1.0-litermotor. Het mag dus duidelijk zijn dat ze bij Toyota potentieel zien in deze technologie, en dat lijkt deze creatie van Yamaha eveneens te bevestigen. Op een auto die door de H2-V8 aangedreven wordt is het voorlopig wel nog even wachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
this 18:52
afbeelding van this

Als je kijkt naar de evolutie van EV's denk ik niet dat waterstof dit ooit nog gaat kunnen bijbenen. De technologie achter EV's is veel eenvoudiger, veel minder bewegende onderdelen en dergelijke. En we zijn al goed bezig met de infrastructuur aan te passen voor EV's.
Hoe past een waterstof auto dan nog in dit verhaal? Waterstof op zich is dan ook nog eens super inefficiënt en we hebben helemaal geen uitzicht wanneer en of dit ooit efficiënt gaat worden.
Dat zwaar vervoer zoals vrachtwagens ooit nog op waterstof zal rijden kan ik ergens nog geloven, maar voor personenwagens is dit toch gewoon niet realistisch?

GLENN 10:40
afbeelding van GLENN

Europa is de wereld niet. Er zijn landen genoeg waar het elektriciteitsnet niet goed uitgebouwd is om miljoenen EV's op te laden. Zelfs al is groene waterstof (nog) niet super efficiënt, het is nog altijd beter dan aardolie op te pompen en op te stoken.

John 19:10
afbeelding van John

Glenn: hoe denk je dat ze de stroom gaan opwekken om die waterstof te maken? Als je geen goed uitgebouwd elektriciteitsnet hebt, dan vrees ik dat windmolens en zonnepanelen niet voor die stroom zullen zorgen. En dan spreek je over gascentrales, steen- en bruinkool, ... Beter dan aardolie? Geen idee, maar ik betwijfel het wel.

Zoals This aanhaalt: elektrisch rijden is volgens mij ook de toekomst, maar hoe die elektrische motoren moeten gevoed worden, daar is nog veel ontwikkeling en vernieuwing voor nodig vrees ik, want de huidige techniek waarbij grondstoffen uit mijnen gehaald moet worden (voor de batterijen), is ook niet duurzaam op lange termijn.

GLENN 09:14
afbeelding van GLENN

Dat is toch de bedoeling om de waterstof op basis van hernieuwbare energie te produceren. Het probleem is als we massaal elektrificeren we veel hernieuwbare stroom gaan nodig hebben waarbij de productie niet overeenkomt met de vraag. Vandaar dat zelfs in Europa er nu projecten worden opgezet om hernieuwbare energiebronnen (vooral grote offshore windparken) te koppelen aan waterstof hubs zodat je energie kan opslaan en transporteren. We gaan sowieso groene waterstof nodig hebben voor industriële toepassingen en (groot) transport om zo snel mogelijk van de fossiele brandstoffen af te geraken.

Vandaar dat ik het geen slecht idee vind om in te zetten op verschillende technologieën die elkaar kunnen aanvullen. En als in bepaalde situaties het praktischer is om waterstof in een verbrandingsmotor te gebruiken dan moet dat kunnen lijkt me. Enkel op batterij technologie inzetten lijkt me niet realistisch wegens de enorme hoeveelheid grondstoffen die we ervoor nodig gaan hebben. Zoals je zelf aanhaalt is dat momenteel (nog) niet duurzaam.

Dit is ook maar mijn mening aangezien ik geen glazen bol heb. Had ik die wel gehad zat ik al lang ergens onder een palmboom te rentenieren ;-)

Adriaan 14:46
afbeelding van Adriaan

Ik deel hier ook je mening in, Nederland is ook bezig met een proefproject om offshore bij overproductie op winderige dagen waterstof te gaan produceren, in de plaats van de stroom gratis op het net te moeten zetten.

Mathieu 12:55
afbeelding van Mathieu

Net zoals Glenn heb ik geen glazen bol, maar ik twijfel aan het "enkel elektrisch transport" in de toekomst.
- we gebruiken (volgens mij) veel teveel grondstoffen voor al de technologie tesamen (tablets, telefoons, game consoles, auto's, ...) dat ik denk dan we niet lang meer te gaan hebben met de bestaande grondstoffen
- wetenschappelijk is ook al bewezen dat waterstof in de industrie/zwaar vervoer zeker kan helpen
- het is vooral Europa en de Westerse wereld die de druk op elektrciteit verhogen, maar er zijn veel meer arme landen die dit tempo niet zullen kunnen volgen
- Voor degene die dit foutief interpreteren, dit is geen aanval op de elektificatie, dit is enkel een persoonlijke mening. Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, en bij mij is dit verder rijden met een benzinewagen tot wanneer voor mij alles duidelijk is en wat er bij mij past. (Benzinewagen is ook nog té jong om nu al in te ruilen)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws